لپ‌تاب و موبایل خود را در ۵ دقیقه ضدعفونی کنید/ونتیلاتور اورژانسی ایرانی ساخته شد

در حالی که با شیوع کرونا ضد عفونی کردن دست تبدیل به فرهنگ عمومی شده است، محققان کشور دستگاهی را برای ضد عفونی کردن تجهیزات از موبایل و لپ تاب تا تجهیزات پزشکی عرضه کردند، ضمن آنکه به منظور پایش افزایش وزن در زمان قرنطینه دستگاهی برای آنالیز ترکیبات بدن عرضه شده است.

به گزارش ایسنا، در دومین رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در حوزه تجهیزات پزشکی که صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت آنلاین برگزار شد و طی آن ۵ استارتاپ ایده‌های فناورانه خود را در حوزه تجهیزات پزشکی ارائه کردند که به این شرح است:

دستگاه Bady Analyzer

محسن شهبازی، مدیر عامل یک از شرکتهای فناور با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی برای تخمین ترکیبات بدن مانند آب و توده چربی، گفت: این دستگاه با عنوان Bady Analyzer درکمتر از ۳۰ ثانیه با استفاده از روش الکتریکی و با دقت ۹۸ درصد قادر به اندازه گیری ترکیبات بدنی است.

وی مشتریان این دستگاه را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش برای بررسی وضعیت رشد دانش آموزان، فدراسیون‌های ورزشی، پزشکی و بالینی و باشگاه‌های ورزشی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار باشگاه ورزشی در کشور وجود دارند که در فاز اول تجهیز ۱۰ درصد از باشگاه‌های ورزشی با این دستگاه را هدفگذاری کردیم.

شهبازی نیاز سرمایه گذاری برای این دستگاه را ۸۰۰ میلیون تومان ذکر کرد.

تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی 

محسن رحمانی از محققان طرح تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی در شرکت دانش بنیان گفت: ابتلا به بیماری‌های مفصلی و استخوانی در جوامع به دلیل تصادفات، تومورها و عفونت‌ها رو به افزایش است، از این رو نیاز به پیوند استخوان رشد زیادی یافته است.

وی راه حل ترمیم استخوان‌های آسیب دیده را پیوند استخوان دانست و اظهار کرد: ما در این مطالعات موفق به تولید مواد مصنوعی برای گرافت استخوانی شدیم و ما برای فاز اول که شامل انجام فازهای پیش بالینی و بالینی  است به ۹۴۹ میلیون تومان و برای فاز دوم برای راه اندازی خط تولید به۳۷۸۹ میلیون تومان سرمایه گذاری نیازمند هستیم.

رحمانی حوزه کاربرد این محصول را ارتوپدی‌ها، جراحی اعصاب، دندانپزشکی و پریودنتولوژی ذکر کرد و ادامه داد: ما در این مواد با استفاده از Drug Deliveryi  خاصیت آنتی باکتریال را به آن اضافه کردیم.

دستگاه ضد عفونی کننده خشک

نیما تقوی نیا از محققان طرح تولید دستگاه ضد عفونی کننده خشک با بیان اینکه شیوع کرونا، ضد عفونی کردن دست را به صورت یک فرهنگ عمومی تبدیل کرده است، افزود: این در حالی است که برای ضد عفونی کردن تجهیزات و ابزارهایی مانند لپ تاب، عینک، موبایل و غیره راهکاری ارائه نشده است.

وی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی برای ضد عفونی کردن تجهیزات و لوازم، توضیح داد: این دستگاه همانند ماکروویو دارای محفظه‌ای است که با استفاده از ازون و گرما در زمان کوتاهی ابزار و تجهیزات شخصی را ضد عفونی خواهد کرد.

تقوی نیاز این دستگاه را یک راکتور هوشمند با قابلیت پرتابل برای مصارف خانگی و اداری توصیف کرد و یادآور شد: این دستگاه ترکیبی از UV، ازون و گرما است که می‌تواند موبایل را در مدت ۲ دقیقه، لپ تاب را در مدت ۵ دقیقه و تجهیزات پیچیده با سطوح بزرگتر را در مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ضد عفونی کند، بدون آنکه آسیبی به آنها وارد شود.

به گفته وی استفاده از الکل موجب نفوذ آن در تجهیزات و آسیب رساندن به قطعات پلیمری می شود، ولی این ابزار هیچ آسیبی به دستگاه و سیستم‌ها وارد نخواهد کرد.

این محقق کاربرد این دستگاه را برای ضد عفونی کردن سمعک، گوشی‌های همراه، عینک، مواد غذایی خشک و در بانک‌ها و ادارات و مدارس دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن از این دستگاه می‌توان برای از بین بردن بوی بد کفش و لباس بهره برد.

وی میزان سرمایه درخواستی برای تولید این محصول را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ذکر کرد.

ونتیلاتور اورژانسی

سینا صالحی از محققان یکی از شرکتهای مستقر در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به چالش برخی از کشورها در دستیابی به ونتیلاتورها در بخش‌های درمانی، گفت: بر این اساس به سمت طراحی و ساخت دستگاه اکسیژن ساز اورژانسی رفتیم. این دستگاه پرتابل و مجهز به صفحه لمسی و سنسورهای فشار و جریان است.

وی کاربری آسان و بازار هدف منحصر به فرد را از مزایای رقابتی این محصول نام برد.

دستگاه ضد عفونی کننده دست

علی رشیدی، مدیر عامل شرکت طراح دستگاه ضد عفونی کننده دست در این باره گفت: این دستگاه دارای محفظه‌ای است که در داخل آن سیستمی همانند شیشه شوی خودروها، تعبیه شده است که با استفاده از نازلی اسپری ضدعفونی کننده را به دست کاربر اسپری می‌کند.

وی ادامه داد: این دستگاه در سایز کوچک و قابل حمل ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …