محبوبیت سوخت‌های فسیلی در یک دهه گذشته بدون تغییر ماند

یافته های یک گزارش نشان داد با وجود کاهش هزینه انرژیهای تجدیدپذیر و فشار بر دولتها برای اقدام در برابر تغییرات اقلیمی، سهم سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهان به اندازه یک دهه گذشته بالاست.

به گزارش ایسنا، گزارش شبکه سیاست انرژی سبز REN۲۱ نشان داد استفاده از سوخت‌های فسیلی تحت تاثیر رشد تقاضای جهانی برای انرژی، ادامه مصرف و سرمایه گذاری در نیروگاههای جدیدی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می کنند و استفاده کمتر از انرژی زیست توده مانند چوب یا زباله زراعی در گرمایش و پخت و پز، استمرار پیدا کرده است.

سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، گاز و نفت، دی اکسید کربن تولید می کند که گاز گلخانه ای اصلی عامل گرمایش جهانی است.

رشد تمرکز جوی آلایندگیهای دی اکسید کربن، باعث افزایش درخواستها از دولتها برای کاهش چشمگیر میزان آلایندگی و محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی به منظور دستیابی به اهداف اقلیمی جهانی شده است.

طبق گزارش REN۲۱، سهم سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهانی در سال ۲۰۱۹ به ۸۰.۲ درصد در مقایسه با ۸۰.۳ درصد در سال ۲۰۰۹ رسید در حالی که تجدیدپذیرها مانند باد و خورشیدی ۱۱.۲ درصد از سبد انرژی را در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۸.۷ درصد در سال ۲۰۰۹ تشکیل دادند. باقی سبد انرژی شامل زیست تورده سنتی است که عمدتا برای پخت و پز یا گرمایش خانه در کشورهای در حال توسعه استفاده می شود.

با این حال اکنون در بسیاری از مناطق شامل قسمتهایی از چین، اتحادیه اروپا، هند و آمریکا ساخت نیروگاههای بادی یا فوتوولتائیک خورشیدی جدید در مقایسه با اداره نیروگاههای زغال سوز جدید کم هزینه تر است.

تجدیدپذیرها از نظر هزینه مقرون به صرفه در حال سبقت گرفتن از نیروگاههای گازسوز در بسیاری از نقاط هستند و ارزانترین منابع تولید برق در بسیاری از کشورهای قاره های جهان به شمار می روند.

رانا ادیب، مدیرکل REN۲۱ اظهار کرد: ما با یک واقعیت تلخ روبرو هستیم که وعده های سیاست اقلیمی که طی ۱۰ سال گذشته داده شده اند تنها کلمات پوچ بوده اند. سهم سوخت‌های فسیلی در مصرف انرژی نهایی حتی ذره ای تغییر نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در بسیاری از کشورها بسته های احیای اقتصادی از تبعات همه گیری کووید ۱۹، محرکهایی را برای سرمایه گذاری بیشتر در انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته اند اما سرمایه گذاریهای تجدیدپذیر تنها یک ششم سرمایه گذاریهای سوخت فسیلی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …