مدعی نیستیم همه را راضی نگه می‌داریم

ابراهیم حسن‌بیگی، دبیر علمی جایزه «جلال» با بیان این‌که “ما در داوری‌ها مدعی نیستیم که همه آحاد مردم، اهل کتاب و نویسندگان را صددرصد راضی نگه می‌داریم” می‌گوید: کاری که باید بکنیم، این است که در انتخاب داوران، افرادی را انتخاب کنیم که سلیقه‌های گوناگونی داشته باشند.

این نویسنده و دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند برگزاری این جایزه با توجه به تغییرات ساختاری به‌وجودآمده در ادغام موسسه‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه «خانه کتاب و ادبیات ایران» که متولی برگزاری جایزه «جلال» هم هست، گفت: تغییرات اداری و مدیریتی و تغییراتی که در ساختار به وجود آمده، تغییری در روند برگزاری جایزه «جلال» ایجاد نمی‌کند. کارها به همان روال و شکلی که ما در گذشته داشتیم ان‌شاءالله ادامه پیدا می‌کند و به زودی هیئت علمی تشکیل جلسه می‌دهد و ما داوران را مشخص می‌کنیم.

او با بیان این‌که تا دهم آبان‌ماه، زمان پایان فراخوان، منتظر هستیم تا اگر کتابی جامانده تهیه بشود، افزود: هرچند دوستان ما در بنیاد از سه، چهار ماه  قبل از این سعی کرده‌اند بسیاری از کتاب‌هایی را که منتشر شده خودشان در ارتباط با ناشران یا نویسندگان مستقیما تهیه و گردآوری کنند و این‌ها جمع‌آوری شده است. امسال شاید از آن سال‌هایی باشد که ما ان‌شاءالله در انتخاب‌ها کتاب جامانده نخواهیم داشت. با توجه به تغییرات در مسائل اداری قطعا هیچ تغییری در روند مدیریتی کار پیش نمی‌آید و کار به همان صورت ادامه پیدا می‌کند.

حسن‌بیگی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تدبیر جایزه «جلال» در دربرگیری طیف‌های گوناگون افکار در جامعه و برخی انتقادها به نتایج این جایزه از همین حیث در سال گذشته بیان کرد: تا وقتی که ما گوناگونی و فراوانی سلیقه را در جامعه داریم – که طبیعی هم هست – باید انتظار داشته باشیم برخی از دوستان در هر انتخاب، چه در جایزه «جلال» و چه جایزه‌های دیگر بخواهند اشکال یا ایرادی بگیرند؛ چون به هر حال هر کسی از نگاه خودش به این برگزیده‌ها نگاه می‌کند، و قطعا با توجه به گوناگونی معیارها و سلیقه‌ای که افراد دارند، نگاه‌ها متفاوت است. خاصیت هنر و ادبیات هم اتفاقا همین است؛ شما رمانی می‌خوانید که خیلی از آن لذت می‌برید اما فرد دیگری آن را می‌خواند و خیلی هم آن را بد می‌بیند، در فیلم هم به همین صورت است.

او با بیان این‌که بیان اظهارات درباره نتایج جشنواره محترم است گفت: ما ایراد نمی‌گیریم که چرا شما نق زدی، یا ایرادی گرفتی و شما چرا از نتیجه راضی یا ناراضی هستی. به هر حال کاری که باید در این جشنواره‌ها بکنیم این است که در انتخاب داوران افرادی را انتخاب کنیم که سلیقه‌های گوناگونی هم داشته باشند، افرادی که بتوانند ابعاد مختلف یک اثر را مورد بررسی قرار دهند و در نگاه‌هایی که منجر به داوری می‌شوند از یک سلیقه برنخاسته باشیم. تلاش‌مان این است که به کمک هیئت علمی انتخاب مناسبی از داوران داشته باشیم که این اتفاق کمتر بیفتد، نه این‌که اصلا نیفتد. ما در این داوری‌ها مدعی نیستیم که همه آحاد مردم اهل کتاب و نویسندگان را صددرصد راضی نگه می‌داریم. البته هرچه نارضایتی کمتر باشد نشان می‌دهد ما موفق‌تر بوده‌ایم.

ابراهیم حسن‌بیگی درباره نحوه برگزاری مراسم پایانی جایزه «جلال» امسال با وجود شرایط کرونایی اظهار کرد: قطعا ما هر دو شکل کار را در نظر می‌گیریم؛ اگر شرایط در آن زمان مطلوب و بهتر بود، مراسم مثل گذشته حضوری برگزار می‌شود و اگر هم شرایط کرونایی ادامه پیدا کند و مجبور شویم، اختتامیه جایزه را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. پیش‌بینی لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …