مذاکرات توتال برای سرمایه گذاری در پروژه‌های گازی عراق

شرکت توتال در حال بررسی سرمایه گذاری در پروژه‌های گاز طبیعی در عراق است.

به گزارش ایسنا، دولت عراق در بیانیه ای به نقل از احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اعلام کرد دو طرف مذاکراتی درباره پروژه‌های گاز طبیعی در غرب عراق و نزدیک بصره در جنوب این کشور داشته اند و امیدوارند بزودی به توافق برسند.

وزیر نفت عراق که در هیات همراه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سفر به انگلیس، فرانسه و آلمان حضور داشت، با مقامات توتال در پاریس دیدار کرد. یکی از اهداف این سفرها، جذب سرمایه گذاری اروپایی بوده است.

اقتصاد عراق که تقریبا تمام درآمدش را از نفت به دست می آورد، امسال به دلیل ریزش قیمت نفت در پی شیوع ویروس کرونا تحت فشار شدیدی قرار گرفته و دولت این کشور در تلاش برای توسعه ذخایر وسیع گازی و کاهش وابستگی به نفت است.

عراق به تسریع طرحهای توسعه برای سرمایه گذاری در فرآوری گازهایی که به همراه نفت استخراج می شوند و پرداختن به مسئله آلایندگی، نیاز دارد. این کشور علاوه بر ضرورت کاهش مشعل سوزی و آلایندگی در بزرگترین میدان نفتی خود، به تولید گاز برای کاهش وابستگی به واردات که عمده آن از ایران است، نیاز دارد. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ آژانس بین المللی انرژی، پتانسیل قابل توجهی برای گاز طبیعی در عراق وجود دارد زیرا تولید گاز به عنوان محصول فرعی استخراج نفت در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است. عراق اخیرا با شرکت BP  هم در خصوص سرمایه گذاری در تولید گاز که به همراه نفت در میدان نفتی رومیله استخراج می شود، مذاکراتی داشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، توتال که یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی جهان است، به مدت حدود یک قرن در عراق فعالیت داشته و جزو کنسرسیومی بوده است که میدان کرکوک را در اواخر دهه ۱۹۲۰ کشف کردند. این شرکت فرانسوی در پهنه نفتی حلفایه در جنوب عراق و در بلوک اکتشافی سارسنگ در کردستان سهم دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …