مراسم پایانی «ایران، مرز پرگهر» برگزار شد

اختتامیه پانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با تقدیر از واحدهای برگزیده، مدیران صنعتی و کارآفرینان برتر در این طرح برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران، رحیم یعقوب‌زاده ـ رییس طرح ملی ایران مرز پرگهر ـ در این مراسم یادآور شد: برگزاری همایش‌های مختلفی همچون خلیج فارس، اجرای سلسله‌ نشست‌های علمی در رابطه با مسائل مربوط به حوزه گردشگری از منظر دانشگاهیان همراه با عناوین مختلف در تهران و واحدهای مختلف جهاددانشگاهی، از جمله برنامه‌های مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران است. مجموعه اردوهای طرح ملی ایران مرز پرگهر که تاکنون ۱۵ دوره از آن برگزار شده، یکی دیگر از  برنامه‌های این مرکز است.

او بیان کرد: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم این طرح را در سطح گسترده‌ای که در دوره‌های قبل برگزار می‌شد، اجرا کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم چنین برنامه‌هایی را با وجود شرایط موجود، به خوبی و با کیفیت بهتر برگزار کنیم.

زینب یوسفی ـ دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر ـ نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح ملی یادآور شد: طرح ملی ایران مرز پرگهر که به منظور آشنایی دانشجویان با مباحث فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مراکز علمی، صنعتی برگزار می‌شود، از سوی مرکز گردشگری علمی، دانشجویی ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اجرایی شده و شامل سلسله اردوهای فناورانه شامل بازدید از مراکز علمی ـ صنعتی است.

وی با بیان اینکه این طرح ملی شامل اردوهای کویرنوردی و کویرشناسی، کوهنوردی آماتوری و طبیعت‌گردی نیز می‌شود، افزود: طی برگزاری این اردوها، دانشجویان سراسر کشور با ظرفیت‌های موجود در استان‌های خود آشنا می‌شوند. این طرح ملی از سال ۸۴ با حمایت و نظارت مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران اجرایی شده که تا پایان سال ۹۸ در ۱۵ دوره یک ساله، تعداد ۱۱۲ هزار و ۸۲۳ نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاهی در ۳۴۱۰ اردوی علمی، از مراکز علمی، صنعتی، تاریخی و تمدنی بازدید کرده‌اند.

یوسفی ادامه داد: در دوره چهاردهم این اردوها که در سال ۹۷ برگزار شد، طی برگزاری ۱۵۲ اردو، ۵۳۲۰ نفر از دانشجویان از مراکز مختلف علمی، صنعتی و تاریخی بازدید کردند و در دوره پانزدهم نیز که در سال ۹۸ برگزار شد، با برپایی ۱۲۸ اردو، تعداد ۴۴۸۰ نفر از دانشجویان نسبت به بازدید از این مراکز اقدام کردند.

دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر افزود: در این دو دوره آخر، ۶۰ درصد از مقاصد بازدید به مراکز علمی و فناورانه اختصاص داشت که شامل نیروگاه‌های بزرگ کشور، پروژه‌های سدسازی، مراکز علمی، تحقیقاتی، درمانی و پژوهشی دانشگاه‌ها، کارخانجات و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه‌های ساخت صنایع دستی در استان‌ها، بافت‌های تاریخی و سنتی، بقاع متبرکه و … بود.

وی با اشاره به برخی مزایای طرح ملی ایران مرز پرگهر گفت: با توجه به توسعه رسانه‌های مخربی که باعث آشفتگی فرهنگی و تخریب هویت اجتماعی جوانان در جامعه می‌شود، طرح ایران مرز پرگهر سعی کرده است با ایجاد برنامه‌های اردویی مفرح شامل برنامه‌های فرهنگی و صنعتی روح شادابی، نشاط و طراوت را در کالبد جامعه دانشگاهی تزریق کند. علاوه بر این سبب ترویج فرهنگ سفر می‌شود.

یوسفی ارتقای تفکر خویش‌فرمایی، خلاقیت و کارآفرینی، پرورش ایده‌های نو و تشویق جوانان به کارآفرینی و مهارت‌ورزی را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و افزود: رویکرد جدید شانزدهمین دوره طرح ایران مرز پرگهر، معرفی مراکز علمی، صنعتی به صورت مستندسازی و ارائه گزارش است که امیدواریم با تداوم اجرای این طرح در تمام دانشگاه‌ها، باور «ما می‌توانیم» را در دل و دیده جوانان و دانشجویان این مرز پرگهر زنده نگه داریم.

عیسی علیزاده ـ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ـ نیز با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر نیاز و مسأله‌محوری انجام می‌شود، افزود: به همین دلیل در طول تغییرات مدیریتی که در سال‌های مختلف رخ می‌دهد، تداوم این فعالیت‌ها به وضوح نمایان است. شاید یکی از مشخصه‌های ویژه جهاددانشگاهی نسبت به سایر مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند این است که به خاطر ابزار، شاخص‌ها و مجموعه‌هایی که داریم، خیلی زودتر به نیاز دانشجویان پی می‌بریم.

او ادامه داد: مجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تنها سازمانی است که دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و نیز مهمترین مرکز افکارسنجی کشور را در اختیار دارد و بسیاری از برنامه‌های آن نیز حاصل نظرسنجی و افکارسنجی‌هایی است که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: بیشتر فعالیت‌هایی که در جهاددانشگاهی انجام شده، بعدها منجر به ایجاد ساختار شده است، برای مثال از سال ۶۰ اقدام به انتشار کتاب کردیم که در نهایت منجر به تأسیس سازمان انتشارات شد. همچنین، برنامه‌های جهادانشگاهی در حوزه نظرسنجی نیز منجر به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی ایسپا و فعالیت‌های قرآنی ما نیز پس از ۲۰ سال موجب تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا شد.

او با اعتقاد بر اینکه بیشتر فعالیت‌های جهاددانشگاهی مسأله‌محور است، افزود: مجموعه نیروهای جهاددانشگاهی نیروهایی هستند که دغدغه حوزه فرهنگ را دارند. مطالعات ما از گذشته نشان می‌دهد که موضوع اردو و برنامه‌هایی از این دست برای دانشجویان بسیار جذاب است، چرا که در قالب برگزاری اردو، با وجود مسأله تفریح و سیاحت، می‌توان به موضوعات آموزشی، دیدار با اساتید و انتقال تجربیات و بحث و تبادل نظر نیز پرداخت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز که به اختتامیه طرح ملی ایران مرز پرگهر رسیدیم، دانشجویان زیادی هستند که از طریق این اردوها با جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و رشد فناورانه و اقتصادی و توسعه‌ای کشور آشنا شده‌اند. کارهایی که در حوزه پژوهش نیز انجام می‌شود، به نوعی متناسب با حوزه‌ فرهنگی است، یعنی اگر بتوانیم موضوع ما می‌توانیم و اراده را در جوانان تقویت کنیم، به نوعی کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

علیزاده ادامه داد: بسیاری از دانشجویانی که در مناطق مختلف کشور تحصیل می‌کنند، با رخدادها و مسألی که مربوط به رشته تحصیلی خود آن‌هاست آشنا نیستند، به همین دلیل از ظرفیت اردو برای آشنایی ایشان با حرفه‌های مختلف، مشاغل و فناوری‌های مختلف استفاده کردیم.

او با بیان اینکه طی برگزاری هر دوره از طرح ملی ایران مرز پرگهر، تغییراتی در شیوه اجرای آن ایجاد کردیم، اظهار کرد: متأسفانه موضوع کرونا باعث شد که دوره اخیر طرح را برای حفظ مخاطبان خود به شکل دیگری از طریق پنل‌های تخصصی، تولید محصولات چندرسانه‌ای، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برنامه‌های عکس و … برگزار کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه گردشگری حوزه‌ای نیست که بتوان به صورت مجازی به آن پرداخت، افزود: به جرأت می‌توان گفت حوزه گردشگری، بیشترین ضربه را از کرونا خورده است. یکی از فعالیت‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران در این رابطه تکمیل بانک اطلاعاتی و بازنگری در کل برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در زمان شیوع کرونا و حتی پس از این دوران به عنوان یک فرصت، اظهار کرد: تولید محصولات چندرسانه‌ای و محتواهای مربوط به حوزه گردشگری از دیگر برنامه‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران بود. اگر دانشجویان بتوانند در دوران تحصیل خود تصور درستی از پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های کشور خود داشته باشد، نه تنها از فرار مغزها جلوگیری خواهد شد، بلکه موجب آشنایی آن‌ها با اصحاب کار و حرفه‌های مختلف می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه ایجاد اتصال بین بدنه دانشگاه و جامعه و کار که شاید تاکنون مغفول مانده باشد، یکی از ثمرات آگاهی دانشجویان است، افزود: برنامه ما این است که بتوانیم ضمن برگزاری حضوری دوره بعدی طرح ملی ایران مرز پرگهر، بعد استادمحوری در طرح را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: تداوم طرح‌هایی همچون ایران مرز پرگهر که ۱۵ دوره از برگزاری آن می‌گذرد، نشان از اهتمام فراوان مجموعه جهاددانشگاهی به این موضوع دارد. مقام معظم رهبری سال گذشته در بیاناتی اظهار کردند که کرونا فرصت خوبی را در حوزه فناوری و توسعه در اختیار جهاددانشگاهی گذاشته است. بسیاری از مجموعه‌هایی که پیش از این موضوع برای تهیه مواد اولیه محصولات خود به خارج از کشور چشم داشتند، امروز نگاهشان به جهاددانشگاهی است.

علیزاده با بیان اینکه امروز ۳۱ طرح فناورانه بسیار جدی در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد، گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک کشور است که باید این نیرو را تحت هر شرایطی که می‌توانیم حفظ کنیم. امیدواریم شرایطی ایجاد شود که بتوانیم طرح ملی ایران مرز پرگهر را همانند سال‌های گذشته به صوت حضوری برگزار کنیم.

در ادامه، دکتر محقق، صاحبنظر در حوزه گردشگری در ادامه گفت: گردشگری یکی از ظرفیت هایی است که می‌تواند امید به زندگی را تقویت کند و باعث مانایی و ماندگاری نخبگان و مغزهای علمی در کشور شود، درحالی که کاهش امید به زندگی باعث فرار مغزها می‌شود.

او با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزود: باید این ارتباط را به سمت بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی سوق دهیم و با بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی تعامل داشته باشیم و با عملکرد مناسب و ارتباطات مؤثر خود با این بنگاه‌ها می‌توانیم نقش بسزایی را در توانمندسازی این بنگاه‌ها در سطح کشور ایفا کنیم.

او با اشاره به موضوع مهاجرت در کشور، گفت: از زمانی که بحث مهاجرت از شهرها به روستاها افزایش یافت، این خود عاملی برای انفجار جمعیت در شهرها و به‌وجود آمدن خطاها و جرایم و مصائب انسانی شد که باید به دنبال راه حلی برای این معضل گشت و در واقع مهاجرت از روستاها به شهرها را به شکل معکوس تبدیل کرد؛ یکی از راه حل‌های پیش رو ایجاد دافعه در مبدأ و جاذبه در مقصد یا همان روستاها است که در این جا وظیفه صنعت گردشگری است که می‌تواند کارکردی در این حوزه داشته باشد و از لحاظ علمی این موارد را هدفمندتر و نظام‌مندتر بررسی کند.

در این مراسم از برگزیدگان طرح ملی ایران، مرز پرگهر که بیشترین همکاری را در دوره چهاردهم و پانزدهم داشتند با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …