مرضیه نفری و ده کتاب خواندنی؛ از سووشون تا شب‌های بی ستاره

ایسنا/قم مرضیه نفری از اهالی فرهنگ و ادبیات قم، ده کتاب را برای مطالعه عیدانه به مردم پیشنهاد می‌دهد.

این روزها کشور عزیزمان و جهانی که سخاوتمندانه به ما مجال زیستن داده‌ است گرفتار بلیه‌ای همه‌گیر شده‌ است. شیوع کرونا در این روزها منجر به ایجاد وضعیت حاد شده و عمده‌ترین توصیه‌ای که جهت کاهش شیوع آن گفته می‌شود، ماندن در خانه است.
تحمل قرنطینه خانگی که این روزها مصادف شده با تعطیلات نوروزی ما ایرانیان، برای عده‌ای دشوار است ولی می‌تواند تبدیل به فرصت مناسبی جهت احیای یک سنت واجب جهانی است؛ یعنی سنت کتاب‌خوانی!
در همین راستا کمپین‌ها و چالش‌هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم ، ده کتاب ده روز، در خانه می‌مانیم و جنبش‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده‌است.
از دیگر سویی در پی مبارزه با افزایش شیوع کرونا و از سویی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.
به عنوان اولین نویسنده در اولین روز به سراغ مرضیه نفری مدیر کتاب‌ خانه آیت‌‌الله خامنه‌ای و نویسنده رمان «شب‌های بی‌ستاره» رفتیم و از او خواستیم لیست ده‌تایی کتب منتخبش‌را معرفی کند.

مرضیه نفری در تاریخ  ۲۶ خرداد سال ۵۹  در شهر قم متولد شد و هم اکنون نیز ساکن شهر قم است. به گفته خودش نویسندگی را دوست دارد و گاه‌گاهی داستان می‌نویسد. مدتی نیز نویسندگی برنامه های رادیویی را بر عهده داشته‌است. تدریس داستان نویسی در دانشگاه، حوزه هنری، فرهنگ سراها و کتابخانه‌هارا نیز در کارنامه‌اش دارد.
کسب بیش از ده ها رتبه ملی و استانی در داستان‌نویسی و چاپ کتاب مجموعه داستان‌های کوتاه به نام «شاید عشق باشد شاید عادت» در سال ۹۲ و چاپ رمان «شبهای بی ستاره» و رمان «جامانده از پسر» که در دست چاپ است نیز بخش دیگری از کارنامه ادبی اوست.

در اولین گام از او خواستیم تا آثاری که به مخاطبان پیشنهاد می کند را عنوان کند که در ذیل به این ده کتاب می پرازیم.

اول؛ سووشون: اثر فوق العاده سیمین دانشور،تصاویری به یادماندنی و دغدغه ای که همیشه هست. دغدغه نان و حضور بیگانه. عاشقانه دوست داشتنی زری و یوسف. حتما بخوانید و کیف کنید.

دوم؛ مدار صفر درجه: تجربه یک زندگی واقعی. گاهی فراموش می‌کنید که یک رمان خوانده‌اید. باور اینکه آن روزها را زندگی نکرده‌اید سخت است. چه کرده احمد محمود!
سوم؛ مسافر جمعه: عاشقانه‌ای که با سیاست قاطی شده است. چاره ای نیست سالهاست که سیاست با زندگی مردم به سختی قاطی شده است. سمیه عالمی از اصلاحات ارضی و خان و رعیت قصه جان داری نوشته است.
چهارم؛ گزارش های امیر پسر عاشق: فاطمه نفری خوب بلد است با نوجوان ها کل بیندازد و برای ما قصه بنویسد. امیر هم که سرش درد میگذارد برای یک قصه پر تب و تاب!
پنجم؛ شاخ دماغی‌ها: عذرا موسوی تصویر میسازد عالی که در ذهنت ماندگار میشود برای سالهای سال. اگر نوجوان دارید این کتاب را بدهید دستش و مطمئن باشید که چند ساعتی تکان نخواهد خورد و تو این روزهای کرونایی خانه خواهد نشست.
ششم؛ جایی دیگر: تو این روزهایی که فرصت مطالعه دارید کتاب جایی دیگر اثر خانم گلی ترقی از داستان نویسان موفق زن را حتما مطالعه کنید. کتابی خوشخوان و روان، با داستان هایی که مثل زندگی است، شخصیت های زنده و جان دار. عاشق داستان سفر بزرگ امینه هستم. چقدر از دست امینه و مستر راجا حرص خوردم!
هفتم؛ برکت: اکبری دیزگاه خوب بلد است با سوژه های حوزوی خود چگونه شوخی کند و زیر و بم زندگی شان را در آثارش نشان دهد. این کتاب طنز و قصه پرملاتی هم دارد. شخصیت و فضا سازی هم که عالی است. به نظرم اینها کافی است که برکت را بخوانید.
هشتم؛ زن آقا: زهرا کاردانی نویسنده خوب قمی است. همانطور که در اینستاگرام نوشته است و کلی فالوور جمع کرده است، در این کتاب هم بلد بوده یک سفرنامه دوست داشتنی بنویسد. به جزئیات دقت کند و قصه های ناب بسازد. قلم خاصش کار را خوشخوان و روان کرده است. کتاب را که پیگیری دستت نمیتوانی زمین بگذاری اش.
نهم؛ چراغ ها را من خاموش می‌کنم: قصه زنان و دلتنگی هایشان همیشه شنیدنی است. قلم روان، زنانه نویسی، جزئیات فراوان و شک و تردید باورپذیر را در این کتاب خواهید دید. قصه جان داری دارد و این خاصش، کنجکاوی مخاطب را بر انگیخته می کند. زویا پیرزاد نویسنده توانایی است حیف است این کتاب جذاب را نخوانید.
از مرضیه نفری خواستیم تا دهمین کتاب‌را به معرفی یکی از آثار خود اختصاص دهد:
شبهای بی ستاره: حالا که قرار است کتاب معرفی کنم چرا کتاب خودم را نگویم! خدایی دراین روزهای کرونایی نوجوان‌ها خیلی کلافه می شوند. ستاره این کتاب، مثل همین نوجوان ها کله پرشر و شوری دارد. تو خانه هم بند نمیشود. این کتاب را بدهید دست نوجوان ها، شاید کار پدرومادرها را راحت تر کرد و توانستند دو کلام حرف حساب بزنند با هم.
در روزهای آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده‌‌گانه آن‌ها جهت مطالعه‌ کتاب در ایام تعطیلات کرونایی نوروز را خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …