مسافر پایش را بیخ گلوی ما گذاشته است

مدیر یک آژانس گردشگری می‌گوید: سفره آژانس‌ها شش ماه خالی بود و منتظر سفرهای نوروزی بودیم تا درآمدی کسب کنیم. ویروس کرونا که شایع شد بخشنامه کردند پول مسافران انصرافی را کامل برگردانیم، مهلت و تنفس هم نداده‌اند، مسافر هم پایش را بیخ گلوی آژانس گذاشته که پولش را یک‌جا و بلافاصله پس بگیرد. از آن طرف هم تهدید می‌شویم که اگر پول را برنگردانید پلمب می‌شوید.

کیوان بیانی، هم به محتوای کلی بخشنامه لغو سفر نقد دارد و هم بسته حمایتی دولت را که در بحران کرونا شامل حال گردشگری شده، درمان کافی و فوری برای دردهای این صنعت نمی‌داند. او در گفت‌وگو با ایسنا به فشاری که دفاتر خدمات مسافرتی در این برهه متحمل شده‌اند، اشاره کرد و توضیح داد: آژانس‌ها عامل فروش هستند؛ پول مسافر را می‌گیرند، پرواز، اتوبوس، قطار، هتل و خدمات گشت می‌خرند، ‌ مسافر معمولا ۵۰ درصد از هزینه تور را چند ماه زودتر پرداخت می‌کند که آژانس همه آن را صرف خرید خدمات کرده‌ است، پس وقتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک‌دفعه اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌کند و به آژانس‌ها دستور می‌دهد همه پول مسافر را برگردانید، طبیعی است با چالش مواجه شویم؛ چرا که ما همه پول مسافر را به کارگزار خارجی داده‌ایم که شاید تا اردیبهشت‌ماه برنگرداند. در این میان باید خسارت هزینه‌هایی که صرف تبلیغات و سایر خدمات شده، در کنار حقوق، عیدی و بیمه کارمند و هزینه‌های جاری دفتر از آب و برق تا مالیات و عوارض را درنظر گفت. در چنین وضعیتی چرا بی‌مسؤولانه، آژانس‌ها را در مقابل مردم قرار داده‌اند؟

او در ادامه گفت: مگر آژانس‌ها در شش ماه گذشته اندوخته‌ای داشته‌اند که حالا استرداد کامل وجوه در توان‌شان باشد؟ ما از آبان تا اسفندماه به خاطر شرایط کشور نتوانستیم کار کنیم، درآمدی نداشتیم، همه امیدمان به تعطیلات نوروز بود، برای همین نمی‌توانیم به مطالبات مردم یک‌جا پاسخ دهیم، درحالی‌که بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شرایط را درنظر نگرفته است، آیا در آن بخشنامه نباید تنفس زمانی برای حساب و کتاب‌ها تعیین می‌شد؟ نباید موضوع خسارت از جریمه تکفیک می‌شد؟

این فعال کردشگری اظهار کرد: آیا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این وضعیت آژانس‌های مسافرتی را درک می‌کند؟ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چطور؟ انجمن‌های صنفی این وسط چه نقشی دارند؟ من بابت تورهای کنسل‌شده باید ۳۰۰ میلیون تومان به مسافران برگردانم؛ حتی اگر وثیقه ۲۵ میلیون تومانی آژانس را که نزد بانک است برگردانند، باز هم نمی‌توانم همه پول مردم را برگردانم. بیشتر همکارانم این مشکل را دارند. حالا این وسط از طرف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تعزیرات هم تهدید می‌شویم که اگر پول مردم را ندهید دستور پلمب صادر می‌شود.

بیانی اضافه کرد: معاون گردشگری گفته با مسافر توافق کنید و مهلت بازپرداخت بگیرید، با مسافری که پایش را روی بیخ گلوی آژانس‌دار گذاشته و پولش را می‌خواهد، چگونه توافق کنیم؟ اگر اقدامی نشود و آژانس‌ها پلمب شوند، فردا روزی که قضیه ویروس کرونا تمام شد همان آژانس‌ها برای جبران خسارات تورهای‌شان را گران می‌کنند؛ چرا آن‌ها را به این آستانه می‌رسانند؟

او درباره بخشنامه دوم معاونت گردشگری که خواسته بود مشکل استرداد وجوه از سوی کارگزار خارجی برای پیگیری از طریق وزارت امور خارجه با ارائه مستند اطلاع داده شود، گفت: من ۱۳ هزار دلار به کارگزار تُرک داده‌ام که فعلا برنمی‌گرداند. اگر قرار باشد معاون گرشگری اقدام کند، باید به وزارت خارجه نامه بفرستد، بعد از سفارت ایران خواسته شود پیگیری و استعلام کند، بعد از آن به اتحادیه آژانس‌های ترکیه اعلام شود تا آن‌ها به هتل‌ها نامه بفرستند. می‌دانید این فرایند چقدر زمان می‌برد؟ حالا کارگزار بخواهد پول را برگرداند، با این وضعیت صرافی‌ها چگونه ممکن است پول، کامل و به‌موقع برسد؟ بهتر نبود از همان اول در بخشنامه لغو سفر، یک تنفس زمانی اعلام می‌کردند تا ما بر اساس یک دستور رسمی، مسافر را مجاب می‌کردیم؟ 

این فعال گردشگری درباره کمک بسته حمایتی که شامل امهال (زمان دادن) مالیات، قبوض حامل‌های انرژی و بیمه کارفرما می‌شود نیز گفت: مشکل الان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی بسته حمایتی نیست؛ استرداد وجوه مردم است. اگر آژانس را پلمب کنند چطور این پول را برگردانیم؟ به جای مدیریت، تن بی‌جان گردشگری را زیر چرخ نگذارید. آژانس‌ها همین حالا به حمایت فوری نیاز دارند، بسته‌ای که حرفش شده در ماه‌های آینده به کار می‌آید نه حالا.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …