معرفی کتاب «لایک ممنوع» اثر سیدبشیر حسینی و طاها صادقیان

ایسنا/قزوین «لایک ممنوع» نوشته مشترک سید بشیر حسینی و طاها صادقیان است که در ۱۶۶ صفحه سال ۹۷ توسط انتشارات «کانون اندیشه جوان» منتشر شده است.

دوشنبه‌ها با اهالی کتاب قرار همنشینی داریم تا تلخی روزگار کرونا را با کتاب شیرین کنیم که به فرموده حضرت حافظ: دو یار زیرک و از باده کهن دومنی/ فراغتی و کتابی و گوشه چمنی.

دوشنبه‌ها با پویش #کتاب_یار میهمان صفحات شما در فضای مجازی هستیم. این هفته کتاب «لایک ممنوع» نوشته مشترک سیدبشیر حسینی و طاها صادقیان توسط جابر خرم‌نیا، رئیس خانه مطبوعات استان قزوین معرفی می‌شود.

معرفی شناسنامه‌ای کتاب

کتاب «لایک ممنوع» نوشته مشترک سیدبشیر حسینی و طاها صادقیان است، ناشر این کتاب کانون اندیشه جوان بوده و با مرکز مطالعات فضای مجازی همکاری داشته است. قیمت چاپ سوم این کتاب در سال ۹۷، ۲۲۰۰۰ تومان بوده و به نظرم در حال حاضر پول یک وعده غذا هم نیست. کتاب ۱۶۶ صفحه دارد و صفحه‌بندی کتاب کمی متفاوت و در حال و هوای فضای مجازی نگارش شده است.

این کتاب درباره…

این کتاب در موضوع تکنیک‌های اقناعی یا همان زودباوری در فضای مجازی به رشته تحریر درآمده و تلاش دارد در فضایی متفاوت‌تر از دیگر کتاب‌ها با ذکر مصادیق متعدد به شما یاد بدهد چطور در فضای مجازی زودباور نباشید.

این کتاب را بخوانید چون…

این کتاب را بخوانید چون در درجه اول ما به خواندن کتاب بیش از هر کالای فرهنگی دیگری نیاز داریم و در درجه دوم فضای مجازی بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است، لذا به آموختن مهارت‌های ورود به این فضا و استفاده از آن نیازمندیم. اگر ما سواد فضای مجازی نداشته باشیم، ورود ناآگاهانه به فضای مجازی، ذهن و روح ما و خانواده ما را مسموم خواهد کرد.

این کتاب را توصیه می‌کنم به…

من این کتاب را به همه مردم توصیه می‌کنم، چون زبان عامه‌فهم و روش نگارش ساده‌ای دارد. اما به‌طور ویژه از فعالان فرهنگی و فضای مجازی دعوت می‌کنم حتماً آن را مطالعه کنند.

این کتاب به ما کمک می‌کند که…

این کتاب به ما کمک می‌کند تا تکنیک‌های اقناعی را در محتواهای مختلف بشناسیم. بدانیم چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا را به‌سرعت بپذیریم و چگونه آگاهی کسب کنیم تا در مورد محتواهای فضای مجازی و حواشی آن کنشگری فعال داشته باشیم. در واقع قرار است دانشی کسب کنیم تا آگاهانه رژیم مصرف خویش را انتخاب کنیم.

اگر بخواهم درباره کتاب خیلی کوتاه برای شما توضیح بدهم باید بگویم که…

این کتاب با تفاوت ساختاری نسبت به دیگر کتاب‌ها و با شمایلی شبیه خود فضای مجازی آماده شده، برای هر عنوان و موضوعی که می‌خواهد به شما بگوید مصادیقی دارد و گاه شما را در برابر آزمونِ واکنش قرار می‌دهد. می‌پرسد این موضوع را باور می‌کنید؟ یا در برابر این موضوع چه حسی دارید؟ شما مشخصاً قرار است در صفحه صفحه این کتاب آموزش ببینید و از آموختن لذت ببرید.

این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم…

همه ما یه تصویر غریب از زودباوری داریم؛ هم اونو بد می‌دونیم و هم دور از خودمون! اما واقعیت اینه که با یک تعریف ساده از زودباوری، تمام تصورات قبلی ما مثل یک ظرف چینی میشکنه!

زودباوری فقط و فقط یعنی هرچیزی رو که می‌بینیم، قبولش کنیم!

کلاهت رو قاضی کن!

چقدر از چیزایی که در روز میشنوین، میسنجین؟ بالا و پایین می‌کنین و یا حتی در موردش سرچ-فارسی را پاس بداریم؛ جستجو- میکنین؟ چقدرشو در همون لحظه اول میپذیرین و هرازگاهی تو حرفاتون به‌عنوان یه سند برا دوستانتون رو میکنین؟

با این جملات، زودباوری دیگه خیلی هم از ما دور نیست، اونم تو دوره‌ای که مثل من، همیشه سرتون تو گوشیه!

حتی اگر آیینه باشیم و چیزی از وقایع رو کم و زیاد نکنیم، بازم زودباوری کنار دستمون نشسته و بهمون چشمک می‌زنه.

خواهشن در شنیده‌ها، آیینه نباشین! آیینه قدرت فکر کردن نداره!

از یک تا ۵ به این کتاب ۴ ستاره می‌دهم

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …