میزان شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال کشور

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اعلام کرد: در حال حاضر شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است.

به گزارش ایسنا، در وبینار بین‌المللی پای دیابتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که روز یکشنبه، ۱۸ آبان ماه سال جاری برگزار شد، نمایندگان شرکت کننده از کشور های ایران، فلسطین، مصر، لبنان، بحرین، سوریه، عراق و سودان، تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف پای دیابتی به اشتراک گذاشتند.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و نماینده ایران در این کارگروه، با بیان این که تخمین زده می‌شود که دیابت ۴۲۲ میلیون نفر یعنی حدود ۸.۵ درصد از جمعیت بزرگسال را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است،  گفت: افزایش شیوع دیابت در کشورهایی با درآمد کم و متوسط نگران‌کننده است.

لاریجانی تصریح کرد: مطالعات نشان داده‌اند تقریباً از هر چهار نفر فرد دیابتی، یک نفر در طول زندگی خود به زخم پای دیابتی مبتلا می شود که در نتیجه مشکلاتی همچون طول مدت بالای بستری در بیمارستان، قطع اندام تحتانی و مرگ و میر را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض بیماری دیابت بار سنگینی را بر بیماران و نظام ارائه مراقبت های بهداشتی در دنیا  تحمیل می‌کند به طوری که بیش از نیمی از  موارد آمپوتاسیون‌های غیرتروماتیک را اختلالات پای دیابتی تشکیل می‌دهند، در حالیکه اغلب این مشکلات با مراقبت‌های منظم قابل پیشگیری هستند.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کشور با اعلام این که در حال حاضر شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است، گفت: متاسفانه در کشور ما شاخص DALYs یا سال‌های از دست رفته‌ با ناتوانی در اثر ابتلا بیماران به عارضه پای دیابتی  ۵۸۴۸ سال است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تصریح کرد: با توجه به بار حاصل از دیابت و عوارض آن و نیز محدودیت منابع تامین کننده نیازهای بهداشتی-درمانی جامعه، دیابت یکی از اولویت های بهداشتی-درمانی جهان، به ویژه در کشور ما بوده و اتخاذ اقداماتی مؤثر جهت پیشگیری و درمان دیابت به منظور کاهش این بیماری و عوارض آن ضروری است.

لاریجانی گروه تحقیقات پای دیابتی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم را یک تیم توانمند در سه حوزه پژوهش، آموزش و درمان خواند که مطالعات زیادی در زمینه پای دیابتی، به عنوان یکی از شایع ترین عوارض دیابت در کشور انجام داده است.

وی با بیان اینکه این تیم در زمینه ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارت های بالینی نیز اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: گروه تحقیقاتی پای دیابتی با برگزاری دوره‌های توانمندسازی پرستاران و پزشکان عمومی موفق به آموزش بیش از هزار کادر درمانی درگیر در درمان عارضه پای دیابتی در کشور شده است. نتایج یک مطالعه در کشور نشان داد که دانش شرکت کنندگان این کارگاه ها و دوره های آموزشی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: از سویاین گروه تحقیقاتی همچنین راهنمای مبتنی بر شواهد در زمینه پیشگیری و مدیریت بیماری پای دیابتی نیز در کشور بومی سازی شده و همگام با بسیاری از مراکز علمی معتبر دنیا به روزرسانی و در دسترس عموم قرار می گیرد.

نماینده کارگروه بین المللی پای دیابتی در کشور همچنین با اشاره به تدوین کتاب‌های آموزشی توسط گروه تحقیقاتی پای دیابتی پژوهشگاه گفت: انتشار کتاب با عناوینی همچون اصول مراقبت از پای دیابتی، اصول انجام پانسمان، ورزش‌های پا در دیابت، آشنایی با فرایند دبریدمان، کتاب لغت نامه زخم و شاخص ABI  توسط این گروه در ارتقا دانش تخصصی تیم مراقبت از پا اثرگذار بوده است.  

وی با بیان اینکه این گروه تحقیقاتی پروژه های مهمی را در دست اجرا دارد، افزود: مطالعاتی در زمینه شیوع قطع عضو ناشی از  پای دیابتی در دو بیمارستان بزرگ تهران، ارزیابی تاثیر یک ترکیب گیاهی در بهبود زخم پای دیابتی، ارزیابی وضعیت ترمیم زخم پای دیابتی در بیماران دیابتی، تعیین رابطه بین میزان ریز مغذی های سرمی و عارضه پای دیابتی و هچنین معرفی شاخص کمی برای ارزیابی مناطق مختلف در معرض خطر زخم پای دیابتی نمونه هایی از تحقیقات در دست انجام در این گروه هستند.

 وی همچنین به پروژه ارزیابی بیومکانیکی بالینی قابل استفاده در پیش بینی زخم پای دیابتی که با همکاری محققین دانشگاه استفوردشایر انگلستان در جریان است اشاره کرد و گفت: قابلیت خوبی برای همکاری های مشترک در منطقه وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه نخستین دانش‌آموخته مقطع دکترای تخصصی پژوهشی پای دیابتی در کشور به تازگی از یافته‌های علمی مطالعه خود با عنوان بررسی اثربخشی اشعه پلاسما سرد در درمان زخم های عفونی پای دیابتی و مکانیسم های ملکولی آن دفاع کرد، گفت: امیدهای تازه ای در تسریع درمان زخم با بهره گیری از این روش ایجاد شده است.

وی در پایان به ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات بالینی مربوط به درمان زخم پای دیابتی در کلینیک های تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: تیم تخصصی چند رشته‌ای خدمات پاپزشکی، دبریدمان، اندازه گیری ABI را در این کلینیک‌ها ارائه می‌کنند. همچنین برای اولین بار در کشور بخش بیمارستانی مخصوص پای دیابتی در بیمارستان شریعتی به بهره‌برداری رسیده است.

بنا بر اعلام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این وبینار بین المللی در مناطق مختلف جهان تا ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) مصادف با روز جهانی دیابت ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …