نامه گلایه‌آمیز به رئیس‌جمهور درباره توزیع حق آلایندگی عسلویه به استان‌های همجوار

ایسنا/بوشهر خانه احزاب استان بوشهر در مورد عدم اختصاص اعتبارات عوارض آلایندگی به برخی شهرهای استان بوشهر نامه گلایه آمیزی خطاب به به رئیس جمهور نوشته است.

پس از چندین سال کشمکش و ادعای تاثیرپذیری استان های فارس و هرمزگان از آلایندگی های عسلویه، در نهایت طی نامه ای و به دستور معاون رئیس جمهور عوارض آلایندگی منطقه عسلویه میان استان های بوشهر، فارس و هرمزگان تقسیم گردید.

این موضوع و تقسیم ناعادلانه حق آلایندگی موجب بروز اعتراضات زیادی از سوی مردم استان بوشهر، و منطقه عسلویه که بیشترین آلودگی ها را از حیث هوا، آب و خاک تجربه می کنند و همچنین سایر شهرستانها شد.

خانه احزاب استان بوشهر نیز طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به توزیع ناهمگون این اعتبارات اعتراض کرده است، در متن این نامه آمده است:

“جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم

سلام علیکم
همانطور که استحضار دارید منطقه پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین میدان گازی جهان در استان بوشهر قرار گرفته و مردمان این دیار در سال های گذشته همواره میزبان شایسته ای برای تاسیسات عظیم نفت و گازی پارس جنوبی بوده اند و در این شرایط با خطرات مختلف ناشی از آلودگی های این مناطق، بیماری ها، انواع آسیب های اجتماعی، کمبود امکانات درمانی به واسطه حضور حجم انبوه نیروهای غیر بومی مواجه گردیده اند.

در حال حاضر هم با مصوبه اخیر و اقدام بدون برنامه و کارشناسی شده سازمان برنامه بودجه به اختصاص اعتبارات عوارض آلایندگی این منطقه به بخشی از استان فارس و هرمزگان و عدم اختصاص آن به برخی شهرهای همجوار این تاسیسات از جمله دیّر موجی از نگرانی و گلایه جدی شهروندان؛ فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر را به دنبال داشته است.

در مورد این اقدام سازمان برنامه و بودجه ۳ سوال در ذهن متبادر می شود:
۱- چرا اعتبار عوارض آلایندگی به شهرهای لامرد و پارسیان در استان های همجوار اختصاص یافته
اما به شهری همچون دیّر که در نزدیکی این تاسیسات قرار دارد هیچ درصدی اختصاص نیافته ضمن اینکه درصد اختصاص یافته به شهرهای کنگان، عسلویه و جم هم ناچیز است و عملا قدر السهم شهرستانهای استان را به دیگر استانها اعطا کرده اند؟

۲- سوال دیگر اینجاست که این اقدام سازمان برنامه و بودجه برای تعیین سهمیه عوارض آلایندگی پارس جنوبی بر اساس چه بررسی علمی و کارشناسی بوده و در کدام نقطه دیگر از کشور اجرایی گردیده و یا اینکه چرا استان بوشهر از کل کشور مستثنی شده است، امیدواریم پاسخ به این سئوال نجابت مردم فهیم نباشد، چرا که مدنیت در ایران وامدار این دروازه ورود فرهنگها، استان بوشهر است.

٣- اگر بنای دولت چنین است پس چرا مناطق شمالی استان بوشهر از عوارض آلایندگی مناطق نفتی گچساران و خوزستان بی بهره است؟

این رویه سازمان برنامه بودجه و حفاظت از محیط زیست کشور که فاقد هرگونه مبنای علمی است موجب اغتشاش در روابط همسایگان گردیده و به واسطه عدم رعایت عدالت در این شرایط که مردم درگیر کنترل و مهار بیماری کرونا هستند فقط دردها را افزایش داده و هیچ گونه دورنمای مناسبی به تصویر نخواهد کشید. 

جناب آقای رئیس جمهور
با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه جدی مردم استان بوشهر
از جنابعالی خواهشمندیم با تدبیر به موقع
از این اقدام تبعیض آمیز جلوگیری نموده و با توقف سهمیه بندی جدید نسبت به اعاده وضع به سابق دستورات لازم صادر بفرمایید.”

به گزارش ایسنا، رونوشت این نامه به معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، وزیر کشور، استاندار بوشهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر جهت پیگیری و اقدام لازم ارسال شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …