نشانه‌های پوستی کووید-۱۹

نتایج یک مطالعه مروری حاکی از آن است که همزمانی گسترش تظاهرات پوستی در سراسر جهان و همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ نمی‌تواند اتفاقی باشد و باید به این تظاهرات بالینی و درگیری‌های پوستی توجه بیشتری شود.

به گزارش ایسنا، شناسایی نشانه‌های پوستی کووید-۱۹ که از ماه مارس ۲۰۲۰ مورد توجه جهانی قرار گرفته است اهمیت فراوان دارد. تعدادی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشی، مقالاتی را که در آن‌ها تظاهرات پوستی کووید-۱۹ بررسی شده است گردآوری کرده‌اند.

 در این پژوهش که توسط  دلارا امیردستمالچی، امیرهوشنگ احسانی، مریم نسیمی، وحیده لاجوردی و پدرام نورمحمدپور انجام شده، آمده است:« در یک مطالعه‌ای که در شهر ووهان چین انجام شد، راش پوستی تنها در ۰.۲ درصد از بیماران ذکر شده است.»

 در مطالعه‌ی دیگری در ایتالیا، میزان تظاهرات پوستی بر روی ۸۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۰.۴ درصد ( ۱۸ بیمار) ذکر شده که در اکثریت آن‌ها راش‌های ماکول و پاپولار اگزانتماتوس (۷۷.۷ درصد)، سه بیمار با کهیر جنرالیزه و یک بیمار نیز با ضایعات تاولی مشابه آبله مرغان گزارش شده است. در هشت بیمار، شروع علائم پوستی از ابتدای بیماری و در ۱۰ بیمار دیگر علائم پوستی طی بستری در بیمارستان ظاهر شده است. بیشتر ضایعات پوستی در تنه‌ی بیماران و بدون درگیری صورت و مخاطات بوده است. ضایعات، خارش کمی داشته و در کل، ارتباط واضحی بین شدت بیماری و شدت ضایعات پوستی ذکر نشده است.»

در این مقاله آمده است:« در ۱۷ مارچ ۲۰۲۰ یک مورد جالب در مجله JAAD گزارش شده که به بررسی یک بیمار تایلندی با تشخیص اولیه‌ی تب دنگی پرداخته است. بیمار در ابتدا بدون تب و علائم تنفسی و تنها با راش پوستی همراه با پورپورا و پلاکت پایین به پزشک مراجعه می‌کند و با توجه به شیوع تب ویروسی خونریزی‌دهنده‌ی دنگی در تایلند، برای بیمار این تشخیص گذاشته می‌شود. پس از گذشت چند روز از شروع علائم پوستی به تدریج بیمار دچار تب و علائم تنفسی می‌شود که با انجام تست PCR، تشخیص بیماری تنفسی کووید-۱۹ برای وی تایید می‌شود. با توجه به این مطالعه، اگرچه علائم پوستی از نشانه‌های شایع بیماری کووید-۱۹ نیست، اما ممکن است بیماران در ابتدای بیماری تنها با راش پوستی و بدون تب و علائم تنفسی به پزشک مراجعه کنند.»

در ادامه‌ی این مطالعه، به مقالات دیگری که در آن‌ها تظاهرات پوستی کووید-۱۹ بررسی شده نیز اشاره شده است.

در بخش دیگری از این مطالعه آمده است:« همزمان با این گزارش‌ها، مطالعه‌ای در قطر، دو فرد مبتلا به کووید-۱۹ بدون علائم تنفسی و تب و تنها با ضایعات پوستی را گزارش کرده است. در این مطالعه، دو فرد جوان بدون سابقه بیماری قلبی و با شکایت اصلی راش‌های ماکولوپاپولر قرمز/ بنفش در سطح دورسال انگشتان دست دو طرف گزارش شده که با توجه به سابقه‌ی مسافرت اخیر به انگلیس بیماران، تست PCR Covid-۱۹ انجام می‌شود که نتیجه آن مثبت بوده است.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« موارد متعددی از افراد بدون علائم تنفسی و تب، با حمله‌ی حاد ایسکمی در نواحی اکرال به ویژه در کودکان سراسر جهان گزارش شده است که با توجه به فقدان علائم تنفسی و حال عمومی خوب این بیماران و توصیه به خود قرنطینگی، بررسی PCR از نظر کووید-۱۹ انجام نشده است اما همزمانی گسترش این تظاهرات پوستی در سراسر جهان و همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ نمی‌تواند اتفاقی باشد و باید به این تظاهرات بالینی و درگیری‌های پوستی توجه بیشتری شود.»

این مقاله‌ی مروری در اولین شماره‌ی یازدهمین دوره‌ی فصلنامه پوست و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …