نفت آمریکا به پایین ۴۰ دلار سقوط کرد

بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر دورنمای ضعیف تقاضا برای سوخت، سقوط بازار سهام و رشد ارزش دلار آمریکا سقوط کرد و کاهش هفتگی را به ثمر رساند.

به گزارش ایسنا، مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت “کلیپر دیتا” به مارکت واچ گفت: قیمت نفت از قوی شدن ارزش دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفته و همچنین با موج ریسک گریزی و فروش گسترده در بازارها روبرو شده است.

ارزش دلار آمریکا برای کل هفته ۰.۶ درصد رشد کرد و روز جمعه تحت تاثیر آمار اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب آمریکا تقویت شد. آمار نشان داد نرخ بیکاری آمریکا در اوت به ۸.۴ درصد در مقایسه با ۱۰.۲ درصد ماه پیش از آن کاهش پیدا کرده است.

تقاضا برای نفت همچنان مایه نگرانی بازار مانده است. گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که تقاضای داخلی برای بنزین دوباره کاهش پیدا کرده است. در این بین، ذخایر سوختهای تقطیری در هاب نفت سنگاپور به بالاترین حد در ۹ سال اخیر صعود کرده است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر در بازار نیویورک یک دلار و ۶۰ سنت معادل ۳.۹ درصد کاهش یافت و در ۳۹ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات نفت برنت در نوامبر یک دلار و ۶۶ سنت معادل ۳.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۲ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین قیمت در بیش از یک ماه و نیم گذشته بود.

شاخص نفت آمریکا برای کل هفته بیش از هفت درصد کاهش یافت که نخستین کاهش هفتگی پس از چهار هفته رشد متوالی بود و نفت برنت ۷.۳ درصد کاهش هفتگی داشت.

رابی فریز، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت “اشنایدر الکتریک” در یادداشتی نوشت: برای نفت بزرگترین حرکت هفته در روز چهارشنبه روی داد که قیمتها بیش از دو درصد سقوط داشتند. این سقوط در پی ادامه نگرانیها نسبت به تقاضای ضعیف برای سوخت و با وجود کاهش هفتگی چشمگیر ذخایر و تولید نفت آمریکا روی داد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا در یک هفته گذشته یک حلقه رشد کرده و به ۱۸۱ حلقه رسیده است در حالی که هفته پیش از آن سه حلقه کاهش ثبت کرده بود.

در میان فرآورده های نفتی، تقاضا برای بنزین در آمریکا سریعتر از سوختهای دیگر بهبود پیدا کرده است. به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر بازار در گروه پرایس فیوچرز، پالایشگاهها نمی توانند بنزین را بدون فرآورده های دیگری مانند دیزل تولید کنند. پاندمی ویروس کرونا تقاضای جهانی را به میزان یک سوم کاهش داده و تاکنون مصرف بنزین سریعتر از سوختهای دیگر بهبود پیدا کرده است. پالایشگرها همچنان ذخایر بالایی از دیزل و سوختهای دیگر دارند و نمی خواهند به دلیل حاشیه سود اندک، میزان بیشتری از این سوختها را تولید کنند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شاخصهای ترافیک آمریکا نشان می دهد که الگوهای رفت و آمد در مدت شش تا هشت هفته گذشته تغییری نداشته و این به معنای آن است که کاهش تولید پالایشگاهها عامل کاهش ذخایر بنزین بوده است و کاهش سطح ذخایر تحت تاثیر تقاضای مصرفی نبوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …