نقشه‌برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران آغاز شد

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از آغاز کار نقشه‌برداری رودخانه هیرمند مرزی از ۱۴ بهمن ماه امروز توسط گروه کاری مشترک دو کشور به منظور تحویل حقابه ایران از این رودخانه خبر داد و گفت: امید است تا یک ماه آینده عملیات نقشه‌برداری نهایی شود.

به گزارش ایسنا،  عیسی بزرگ‌زاده با اشاره به حضور هیئت بیش از ۲۰ نفره افغانستانی در ایران اظهار کرد: این هیئت به مدت یک ماه در زابل مستقر خواهند بود و در این مدت اکیپ‌های فنی دو کشور با حمایت مرزبانان ایرانی و افغانستانی وارد عرصه کار می‌شوند.

وی درباره نتایج نشست مشترک طرف‌های ایرانی و افغانستانی در سیستان و بلوچستان در خصوص رودخانه هیرمند مرزی اظهار کرد: در این نشست فرابخشی، وزارتخانه‌های نیرو، کشور، امور خارجه، دفاع و فرماندهی مرزبانی و دستگاه‌ها و مسئولان استانی از ایران و همتایان افغانستانی آنها حضور داشتند.

بزرگ‌زاده با اشاره به سرپرستی هیئت ایرانی توسط وزارت نیرو و نیز حضور معاونان کمیساریایی ایران و افغانستان در این نشست خاطرنشان کرد: جلسات روز گذشته به کار خود پایان داده و امید است در مدت یک ماه که هیئت افغانستانی در ایران حضور دارد، کار نقشه‌برداری رودخانه مرزی هیرمند به پایان برسد.

وی هدف از نقشه‌برداری رودخانه هیرمند مرزی را که گفت وگوهای آن از بیش از یک سال گذشته آغاز شده، استقرار سازه‌های دریافت حق‌آبه‌های ایران عنوان کرد. سازه هایی که لازم است به صورت دقیق طراحی شوند و از تجهیزات دقیق برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو تاکید کرد: این تجهیزات باید مدرن باشند تا اطمینان حاصل شود که حق‌آبه‌ها منطبق بر مفاد معاهده ۱۳۵۱ رودخانه هیرمند تحویل ایران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از تهیه نقشه‌ها، در گام بعد معاونان کمیسارهای دو کشور باید این نقشه‌ها را تایید و مبادله کنند. این نقشه‌ها، نقشه‌های توپوگرافی رودخانه هیرمند است که ایران قرار است سازه‌های آبگیری خود را روی آن طراحی و اجرا کند.

بزرگ‌زاده گفت: ‌بدون تهیه این نقشه‌ها امکان طراحی سازه‌ها وجود ندارد. این مسئله هم برای ایران و هم برای طرف افغانستانی حائز اهمیت است و دو طرف باید مطمئن باشند که حق‌آبه داده و دریافت می‌شود.

وی افزود: بعد از تحویل نقشه‌ها، لازم است کار طراحی و اجرای سازه‌ها انجام شود که برای این کار بودجه مورد نیاز هم تامین شده است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با بیان اینکه باید کانال‌های دقیق بتنی طراحی شود که آب را از رودخانه تحویل بگیرد، افزود: در ابتدا لازم است تجهیزات اندازه‌گیری نصب شود تا مطمئن شویم که به چه میزان آب تحویل ایران می‌شود. تلاش می‌کنیم این کار در یک سال آینده تمام شود؛ بطوری که کار اجرای آن در سال آبی جاری آغاز شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …