نقشه ژنوم کرونا تهیه شد

تیمی از محققان “مرکز تحقیقات آر.ان.ای” کره به سرپرستی “وی ناری کیم”(V. Narry Kim) موفق به تهیه نقشه ژنوم ویروس کرونا شدند.

به گزارش ایسنا، این موفقیت به دانشمندان کمک میکند تا دریابند چگونه این ویروس تکثیر شده و از سیستم ایمنی بدن انسان عبور می‌کند. دانشمندان کره جنوبی آنچه را که آنها به عنوان “نقشه با وضوح بالا” از ژنوم آر.ان.ای کروناویروس توصیف می‌کنند، تهیه کرده‌اند و اطلاعات ژنتیکی آن را نیز دخیره کرده‌اند تا از آن برای درک بهتر درباره این ویروس استفاده کنند.

کیم گفت: طی این مطالعه ما نقشه‌ای با وضوح بالا از ژنوم کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ارائه دادیم. این نقشه به درک ما از نحوه تکثیر ویروس و چگونگی فرار از سیستم دفاعی انسان کمک می‌کند.

خانم وی ناری کیم یکی از برجسته‌ترین محققان کره جنوبی است. به گفته مجله نیچر، در سال ۲۰۰۹ ، در سن ۳۹ سالگی او جوانترین فردی بود که موفق به دریافت جایزه پزشکی Ho-Am در کره شد . در کشور کره این جایزه اغلب معادل جایزه نوبل در نظر گرفته می‌شود. او همچنین برای دانشمندان خانم که فقط ۱۹ درصد از نیروی علمی کره جنوبی را تشکیل می‌دهند، الگویی بسیار برجسته است.

پروفسور “لی هوانژونگ”(Lee Hoanjong) از بیمارستان کودکان دانشگاه ملی سئول گفت: نتایج این تحقیق به محققان کمک می‌کند پیش‌بینی کنند که چه نوع پروتئین‌هایی توسط ویروس ساخته شده است که این موضوع نیز به توسعه واکسن کمک می‌کند.

ویروس‌ها تولید مثل نمی‌کنند اما حاوی دستورالعمل‌هایی برای تکثیر هستند که به هنگام یافتن سلول‌های زنده مناسب عمل می‌کنند. ژنوم کروناویروس جدید دستور العمل تولید مثل خود را به صورت یک مولکول بسیار طولانی اسید ریبونوکلئیک اسید(RNA) ذخیره می‌کند  که شامل حدود ۳۰ هزار پایه یا حرف ژنتیکی است.

هنگامی که ویروس وارد سلول‌های بدن میزبان می‌شود، این آر.ان.ای را به صورت عمده تکثیر می‌کند و باعث تولید بسیاری از آر.ان.ای‌های کوچک‌تر به نام آر.ان.ای‌های زیرژنومی(subgenomic RNAs) می‌شود.

برخی از آر.ان.ای‌ های زیرژنومی برای ساختن پروتئین‌های ویروسی استفاده می‌شوند که می‌توانند کارهای مختلفی از جمله سرکوب پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن به ویروس را انجام دهند.

محققان کره جنوبی از دو روش تعیین توالی مکمل استفاده کردند و توانستند تأیید کنند که کدام آر.ان.ای‌ های زیرژنومی به پروتئین‌های ویروسی مرتبط هستند. آنها همچنین دهها آر.ان.ای زیرژنومی که تاکنون ناشناخته بود را نیز شناسایی کردند.

کیم گفت که دانشمندان اکنون می‌بایست به بررسی درباره عملکرد آر.ان.ان‌ های های زیرژنومی تازه کشف شده بپردازند و دریابند آیا تغییراتی که ما شناسایی کرده‌ایم در تکثیر ویروس‌ها و پاسخ سیستم ایمنی نقش داشته اند یا خیر.

مطالعات قبلی در مورد تعیین توالی ژن نشان داده‌اند که کروناویروس به همان روش ویروس اچ.آی.وی تغییر می‌یابد و این به آن معنا است که توانایی آن در پیوند با سلول‌های انسانی می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر قوی‌تر از ویروس سندرم حاد تنفسی حاد(سارس) باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …