"نمادها" و بازار پررقابت جذب گردشگر

ایسنا/خراسان رضوی گردشگری بر اساس میراث فرهنگی نیرویی قدرتمند در ساخت و حفظ هویت ملی است و در این میان نمادهای تاریخی ابزاری برای جذب گردشگر هستند. صنعت گردشگری با استفاده از میراث‌های فرهنگی جهان مفاهیم معاصر ملی هر کشوری را به جهانیان معرفی می‌کند.

هر کشوری نقاط دیدنی و شگفتی‌های طبیعی دارد که در سطح بین‌المللی شناخته‌شده است و به دلیل نمادین بودن، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. جاذبه‌های گردشگری معروف به دلایلی محبوب هستند که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

هیچ گردشگری بدون دیدن برج ایفل در فرانسه یا تالاب آبی در ایسلند این کشورها را ترک نمی‌کند، این مکان‌ها نمادهای قدرتمندی برای معرفی منطقه گردشگری و جذب گردشگر هستند.

در ذیل برخی از این مکان‌ها در کشورهای مختلف جهان معرفی‌ می‌شود:

دیوار بزرگ چین نماد گردشگری چین

دیوار بزرگ چین، طولانی‌ترین و بزرگترین سازه مهندسی تدافعی و نظامی در جهان است. این دیوار 21196 کیلومتر امتداد دارد و در سال 1987 میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت شد و سال 2007 به‌عنوان یکی از عجایب جدید هفتگانه جهان معرفی شد.بخش موتینیو دیوار بزرگ چین تنها دو ساعت از پکن فاصله دارد و به‌عنوان مکانی محبوب برای گردشگران است.

تاج‌محل نماد گردشگری هند

تاج‌محل، از مشهورترین بناهای جهان است که آن را امپراتور شاه جهان در بین سال‌های 1631 تا 1648 ساخته و یونسکو آن را به‌عنوان بزرگترین دستاورد معماری در سرتاسر معماری هند و اسلامی معرفی کرده است. این بنا از عجایب جدید هفتگانه جهان نیز محسوب می‌شود. در دو سال گذشته، روزانه بین 10 تا 15 هزار گردشگر هندی از آن بازدید کرده‌اند.

برج ایفل نماد گردشگری فرانسه

 

سفر به فرانسه بدون دیدن برج ایفل کامل نمی‌شود. این برج فلزی در شهر پاریس، یکی از پربازدیدترین و معروف‌ترین بناهای جهان است که به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است. برج ایفل در ابتدا برای نمایشگاه جهانی و برای صدمین سال انقلاب فرانسه ساخته شد، ولی بعد از ساخت مورد تایید قرار نگرفت. نام برج ایفل از سازنده آن(گوستاو ایفل) گرفته‌شده است.این برج در دو سال و دو ماه ساخته‌شده و دو و نیم میلیون پیچ و مهره در آن بکار رفته است.

آبشارهای نیاگارا نماد گردشگری کانادا

این آبشارها با حدود 30 میلیون گردشگر سالانه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین آبشارهای جهان شناخته می‌شود.آبشارهای نیاگارا مجموعه‌ای از سه آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس بوده که در مرز امریکا و کانادا واقع‌شده است. این آبشارها بیشترین سرعت جریان در میان همه آبشارهای جهان را دارند.

ساحل پاتونگ نماد گردشگری تایلند

این ساحل مشهورترین و تماشایی‌ترین استراحتگاه در جزیره پوکت است که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.پاتونگ، محلی مهم برای گردشگران جزیره پوکت است که برنامه‌های شبانه و مرکز خرید دارد.

تندیس مسیح در ریودوژانیرو نماد گردشگری برزیل

 

این تندیس، مجسمه مشهوری است که در کشور برزیل و در شهر ریودوژانیرو قرار دارد. این تندیس با 396 متر بلندی و در ارتفاع 710 متری قله کوه کورکووادو در سال 1926 ساخته شده است و یکی از عجایت هفتگانه جهان است. این مجسمه حالت ایستاده حضرت عیسی مسیح است که دستان خود را باز کرده و نشان از این است که همه انسان‌ها را در آغوش می‌گیرد . این مجسمه را هایتر داسیلوا کاستا طراحی کرده و پاول لاندوفسکی آن را ساخته است .

شهر هاوانای قدیم نماد گردشگری کوبا

این شهر به عنوان میراث جهانی یونسکو است که معماری باروک (معماری کلاسیک منحط بی ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب) و نئوکلاسیک (معماری که تاثیر بر دیوار دارد و برای هر کدام از قسمت‌های مختلف، شخصیت‌های جداگانه در نظر می‌گیرد) در آن به چشم می‌خورد.

برج خلیفه نماد گردشگری امارت متحده عربی

برج خلیفه یا برج دبی، آسمان خراشی در شهر دبی امارات متحده عربی است. این برج 163 طبقه قابل استفاده و 828 متر بلندی دارد و به عنوان بلندترین سازه و آسمان خراش ساخته شده انسان معرفی شده است.طراحی این برج توسط شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل و ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل انجام شده است.

مجسمه بزرگ ابوالهول نماد گردشگری مصر

 

این مجسمه سنگ آهکی، بزرگترین سازه سنگی ساخته شده توسط انسان بر روی زمین با چهره پادشاه مصر باستان است و 735 متر طول، 6 متر عرض و بیش از 20 متر ارتفاع دارد.این تندیس را کاپیتان کاویجیالا در  سال ۱۸۱۶ کشف کرد. باور این است که ابوالهول را پادشاه خفرع و نزدیک به 2500 سال پیش از میلاد مسیح ساخته است.

کوه فوجی نماد گردشگری ژاپن

 

کوه فوجی(یکی از سه کوه مقدس ژاپن) با بلندی 3776 متر، بلندترین کوه ژاپن است. این کوه، آتشفشانی خاموش است که آخرین فوران آن به سال‌های 1707 تا 1708 میلادی بر می‌گردد. صعود به قله این کوه در یک تا دو روز امکان‌پذیر است.

کاخ باکینگهام نماد گردشگری انگلستان

کاخ باکینگهام در لندن اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیاست. کاخ باکینگهام دفتر مرکزی پادشاهی انگلیس است و در مجموع 775 اتاق دارد.نام اصلی این مکان، خانه باکینگهام است. این عمارت در قرن نوزدهم، به وسیله دو معمار به نام‌های جان‌نش و ادوارد بلور توسعه یافت.زمانی که ملکه در کاخ نباشد، گردشگران به صورت گروهی از کاخ بازدید می‌کنند. دیدن اتاق‌های این کاخ 2.5 ساعت طول می‌کشد .

خانه اپرای سیدنی نماد گردشگری استرالیا

این خانه نماد بندر سیدنی و میراث جهانی یونسکو است که در سال 1973 افتتاح شده و به عنوان یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های جهان در کشور استرالیاست. این خانه از متمایزترین بناهای قرن بیستم از نظر معماری بشمار می‌رود. یورن اوتزان معمار دانمارکی اپرا هاوس شهر سیدنی در سال 1957 برنده طراحی اپرا هاوس شد.

پارتنون نماد گردشگری یونان

پارتِنون نیایشگاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را ۲۵۰۰ سال پیش(قرن پنجم قبل از میلاد) برای الهه آتنا بنا کرد. ستون‌های اصلی این بنا از مرمر مرغوب است.

سالار دو ییونی نماد گردشگری بولیوی

سالار دو ییونی، بزرگترین دشت کویر نمکی دنیاست که گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.این دشت پوشیده از نمک در ارتفاع 3565 متری از سطح دریاست و 10582 کیلومتر مربع وسعت دارد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا نماد گردشگری اسپانیا

این کلیسا در شهر بارسلون از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود و از سال 1882 در حال ساخت بوده و پیش بینی شده که تا سال 2026 نیز کامل نخواهد شد. بیش از 4.5  میلیون نفر سالانه از این کلیسا بازدید می‌کنند.کلیسای فوق را آنتونیو گائودی(معمار مشهور اسپانیایی) طراحی کرد و 15 سال آخر عمرش را صرف تکمیل این کلیسا کرد.

تالاب آبی نماد گردشگری ایسلند

این مرداب آبی، چشمه آبگرم و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های ایسلند است و بازدید از این تالاب، نیازمند رزرو از هفته‌ها قبل از بازدید است.

لا بوکا، بوینوس آیرس نماد گردشگری آرژانتین

محله لابوکا، محله  مسکونی در بوئنوس آیرس آرژانتین است.ساختمان‌های رنگارنگ و خیابان‌های سنگفرشی، این محله را به یکی از پربازدیدترین مناطق این کشور تبدیل کرده است.

چیچن ایتزا نماد گردشگری مکزیک
 

چیچن ایتزا، اثری باستانی تمدن مایاست که در کشور مکزیک قرار دارد. این اثر در زمره میراث جهانی یونسکو قرار دارد. روزانه هزاران نفر از آن دیدن می‌کنند.این اثر به همراه 6 اثر دیگر در سال 2007 به عنوان عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند.

هابیتون نماد گردشگری نیوزیلند

 

طرفداران مجموعه ارباب حلقه‌ها می‌توانند از شهر ساخته شده برای این مجموعه دیدن کنند.پیتر جکسون به‌منظور ساخت فیلم‌هایش، روستایی واقعی در شمال نیوزیلند بنا نهاد. این منطقه روزانه صدها گردشگر دارد.

شهر قدیمی دوبروونیک نماد گردشگری کرواسی

 

شهر قدیمی و تاریخی دوبروونیک، یکی از شهرهای قرون وسطی در جهان است که دیوارهای عظیم دارد و قدمت آن به قرن یازدهم برمی‌گردد. این شهر یکی از برجسته‌ترین مقصدهای توریستی دریای آدریاتیک است. در سال 1979 این شهر به میراث جهانی یونسکو پیوسته است.

منطقه گردشگری باناهیل نماد گردشگری ویتنام

از جاذبه های این منطقه پلی است که در میان دستان سنگی قرار گرفته و شکوهی خاص به این منطقه  داده است.پل طلایی در باغ‌های تین‌تای در منطقه باناهیل شهر دنانگ کشور ویتنام قرار گرفته است.

آبشار ویکتوریا نماد گردشگری زامبیا

 

این آبشار طبیعی در جنوب قاره افریقا بر روی رودخانه زامبزی و در مرز زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. آبشار ویکتوریا با 108 متر ارتفاع عریض‌ترین آبشار جهان است .دیوید لیوینگستن، کاشف اسکاتلندی در سال 1855 میلادی این آبشار را کشف و به افتخار ملکه ویکتوریا، این آبشار را ویکتوریا نامید.

مسجد حسن دوم نماد گردشگری مراکش

 

مسجد حسن دوم یا مسجد حسن ثانی، مسجدی در شهر کازابلانکا در مراکش و بزرگترین مسجد آفریقاست. این مسجد بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی با 20 هزار متر مربع، بیشترین وسعت را دارد، ارتفاع مناره‌های این مسجد 210 متر و در سال 1993 ساخته شده است.میشل پینسیو، معمار فرانسوی طراحی و معماری این مسجد را برعهده گرفته است.

دیزنی لند نماد گردشگری ایالات متحده

 

پارک تفریحی دیزنی لند نام شهربازی متعلق به شرکت والت دیزنی است که با 17 میلیون بازدیدکننده سالانه، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در ایالات متحده است.

خانه آنه فرانک نماد گردشگری هلند

 

خانه آنه فرانک (موزه‌ای در آمستردام، هلند) خانه نویسنده آلمانی است. دفترچه خاطرات آنه فرانک که در آن از پنهانی او و خانواده اش در طول جنگ جهانی دوم، برای فرار از آزار و اذیت نازی‌ها، در یکی از اتاق‌های مخفی این خانه نوشته شده است، موجب شهرت او شد. بازدید از این خانه از ماه‌ها قبل باید رزرو شود.

برج کج پیزا نماد گردشگری ایتالیا

 

این برج در شهر پیزا قرار دارد و به عنوان نماد معروف ایتالیاست و در سال 1987 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. ساخت این برج از سال 1173 آغاز شد و در حال حاضر بیش از 4 درجه کج شده است.ساخت این برج بر عهده معماری به نام دیوتیسالوی بوده است، البته بعد از ساخت سه طبقه از برج، ساخت آن متوقف شد و بعد از یک قرن معمار دیگری ساخت آن را برعهده گرفت و تا پایان کار، چندین نفر در ساخت آن شرکت کردند.

منابع

insider.com

wikipedia.org

sciencedirect.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …