نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی به ایستگاه پایانی رسید

نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی نشان خواجه نصرالدین طوسی با معرفی تیم آرمان، از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، به عنوان تیم برنده به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: مراسم پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران هر سال در آذرماه و حوالی روز دانشجو با حضور جمع کثیری از دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار می‌شد، اما امسال در پی همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم در فضایی کوچکتر و با جمعیتی محدود برگزار شد؛ این ملاحظه در تمام مسیر برگزاری مسابقات همواره مدنظر ما بود.

عباسی خاطر نشان کرد: روند مسابقات در اغلب سال‌ها به این صورت بود که پس از اتمام یک دوره، مسابقات دوره بعدی با حدود چند ماه فاصله آغاز می‌شد و این روند بین ۱۰ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامید تا مسابقات به خط پایان برسد. این‌بار بلافاصله پس از اتمام مسابقات دوره هشتم و درست در زمانی که مسابقات دوره نهم باید آغاز می‌شد، خبر ورود ویروس کرونا به کشور، موجب محدودیت، تعلیق و تعطیلی بسیاری از اجتماعات، رویدادها و برنامه‌ها شد.

وی تأکید کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران نیز به تبع تعطیلی و غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، تعلیق شد. در طی یک سال گذشته بارها تصمیمات و روش‌های گوناگون برگزاری مسابقات را بررسی کردیم. با توجه به اینکه بسیاری از رویدادهای فرهنگی و آموزشی به سمت فضای مجازی سوق یافته بود، مطمئن نبودیم که برگزاری آنلاین و مجازی مسابقات چه برآیندی خواهد داشت.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: برگزاری مسابقات تخصصی مناظره دانشجویان با محوریت تعاون که با حمایت معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط دبیرخانه مسابقات برگزار شد و برایند نسبتاً قابل‌قبول این مسابقات، در کنار اصرار دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در مناظرات، ما را بر آن داشت تا بکوشیم مانع خاموشی هرچند موقت این مسابقات شویم.

عباسی تأکید کرد: روند برگزاری نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که در دوره‌های گذشته حدود یک سال طول می‌کشید، این‌بار ۴ ماه پیش به‌صورت جدی آغاز شد. متأسفانه همین مسائل سبب افت کمّی مسابقات در مقایسه با گذشته شد؛ به‌طوری که در دوره هشتم این مسابقات ۶۲۵ تیم با مشارکت مستقیم ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان در تمامی استان‌ها و واحدهای جهاددانشگاهی برگزار شده بود.

مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، فرصت بی‌بدیل برای آموختن

وی افزود: در این دوره میزبان بیش از هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب ۲۶۲ تیم بودیم و ۲۵۰ مسابقه نیز برگزار شد. امیدواریم در دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان با بازگشت شرایط کشور و دانشگاه‌ها به وضع عادی و از بین رفتن مشکل کرونا، بار دیگر شاهد حضور گسترده دانشجویان در این رویداد فرهنگی باشیم.

عباسی خاطر نشان کرد: از میان دانشجویان شرکت‌کننده، ۵۷ درصد در شاخه علوم انسانی، ۲۷ درصد فنی و علوم پایه، ۱۳ درصد علوم پزشکی و یک درصد نیز در شاخه هنر تحصیل می‌کنند. ۷۴ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۱۱ درصد در مقطع کارشناسی ارشد، ۹ درصد در مقطع دکتری و ۶ درصد در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، فرصت بی‌بدیل برای آموختن است؛ آموختن اخلاق، احترام، فن‌بیان، منطق، اصول کار گروهی، پایبندی به قانون و پذیرش رأی داوران است. این فرصت گرچه مغتنم است، اما لزوماً فرصتی برای کشف حقیقت نیست، بلکه فرصتی برای یادگیری است؛ بنابراین هدف از مسابقات مناظره، آزمودن توان منطقی خویش در اقامه استدلال و اغنای مخاطب است.

عباسی تأکید کرد: از این رو تیم‌ها بر مبنای استدلال‌آوری خویش و گزاره، موضع خود را انتخاب می‌کنند که ممکن است این موضع، موضع باطنی آنها نباشد. اینکه گزاره‌ها بحث‌انگیز و چالشی هستند، نقطه قوت این مسابقات است. گاهی حتی ممکن است گزاره‌ها در ظاهر با سیاست‌های رسمی کشور همخوانی نداشته باشد. هدف از انتخاب این گزاره‌ها، نشان دادن عمق آزاداندیشی در فضای علمی و دانشگاهی کشور و گفت‌وگوی بیشتر درباره سیاست‌های نظام با هدف عمق‌بخشی عالمانه به‌درستی و مشروعیت این سیاست‌ها است. چنین گزاره‌هایی، کار مناظره را دشوارتر کرده و گروه‌های دانشجویی را به مطالعه ژرف و گسترده سوق می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان به مناسبت عید مبعث فرمودند “جوانان، افسران جنگ نرم نظام هستند”، انشالله جوانان با حضور در فضاهای فرهنگی و دانشجویی، به بصیرت‌آفرینی خواهند پرداخت و مانع از وارونه‌نمایی حقیقت از سوی دشمنان خواهند شد.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: از همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که علاقه‌مند برگزاری این مسابقات هستند، دعوت می‌کنیم به استناد مصوبه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، برای برگزاری این مسابقات، دست در دست جهاد دانشگاهی بگذارند. سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آماده است مسئولیت برگزاری مسابقات را در کلیه مراحل به‌ویژه مراحل منطقه‌ای و کشوری برعهده بگیرد.

به گزارش ایسنا، مرحله نهایی نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با گزاره “در صورتی که رفع تحریم‌ها مستلزم مذاکره درباره سیاست‌های دفاعی و موشکی باشد، باید مذاکره کرد” با حضور تیم‌ آرمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تیم فکرت از دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. براساس رأی هیأت داوران، تیم آرمان به عنوان برنده نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، نشان خواجه‌نصیر معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …