«هر دانشجو، یک خبرنگار» رونمایی شد

ایسنا/خوزستان آیین رونمایی از کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» نوشته محمدامین صالحی‌نژاد در جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید علیرضا علوی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، امروز (۲۵ آبان ۹۹) در این آیین اظهار کرد: تقریبا از اواسط دهه ۸۰ وزارت علوم فرآیندی برای نشریات دانشجویی تعریف کرد که طبق آن هر دانشجویی که قصد داشته باشد نشریه دانشجویی راه‌اندازی کند باید یک دوره آموزشی بگذراند. دانشگاه‌ها نیز این دوره‌ها را برگزار کردند. در این حوزه کتاب‌هایی نیز منتشر شد اما محتواهای تولید شده جنبه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری داشتند و کمتر به الزامات نشریات دانشجویی می‌پرداختند.

وی با بیان این که انتشارات جهاد دانشگاهی خوزستان مجددا در حال فعال شدن است اظهار کرد: کرونا با همه جنبه‌های منفی که داشته، پیامدهای مثبتی نیز دارد و باعث بازنگری در برخی رفتارهای سنتی ما شد که بخشی از آن مربوط به آموزش دانشگاه‌ها است. اگر کرونا وجود نداشت و دانشگاه‌ها قصد داشتند بخشی از آموزش را مجازی کنند، کار بسیار سختی می‌شد. اما کرونا در این حوزه باعث شد حدود ۱۰ سال پیشرفت کنیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی در حوزه نشر وجود دارد که دسترسی به آنها آسان‌تر است و بنا است جهاد دانشگاهی خوزستان نیز در این زمینه فعال شود و با برنامه‌ریزی دقیق محتوای الکترونیکی تولید کند. باید سازوکاری برای انتشار محتواهای الکترونیکی تعریف شود چراکه سرعت دسترسی به محتواهای الکترونیکی به مراتب بیشتر است.

علوی همچنین با اشاره به کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» به قلم محمدامین صالحی‌نژاد گفت: کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» محتوای بسیار روان، تجربی و خوبی دارد و امیدواریم این کتاب آغازی برای تولید محتوا و استفاده از ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی خوزستان باشد. خوشبختانه ظرفیت و پتانسیل علمی خوبی در سازمان جهاد دانشگاهی وجود دارد و هویت فرهنگی در سازمان انتشارات حتما باید حفظ شود چون جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی و علمی است و باید به هویت علمی و فرهنگی توجه شود و این فرصت خوبی است تا جهاد دانشگاهی استان خدمتی به خوزستان کند. 

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی، رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، گفت: جهاد دانشگاهی استان پیش از آن که در حوزه‌های صنعتی، پژوهشی و فناوری وارد شود زیرساخت فرهنگی داشت و اگر در استان بنا شد تاریخ شفاهی فرهنگ نوشته شود می‌توان در خصوص اولین کارهایی که جهاد دانشگاهی انجام داد، نوشت.

وی یادآوری کرد: مطالب در زمینه فرهنگی زیاد است و در مجموعه جهاد دانشگاهی استان سال‌ها پیش سمینارها، بزرگداشت‌ها، شب‌های شعر دانشجویی و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شد و به ‌زودی به ۴۰ سالگی این برنامه‌ها می‌رسیم و می‌توان با رویکردی تاریخی به آنها پرداخت.

شفیعی افزود: چند برنامه و کار فاخر از جمله مجموعه رایحه با موضوع علامه شیخ محمدتقی شیخ شوشتری و همچنین علامه محمد کرمی توسط جهاد دانشگاهی خوزستان تدوین شد که از کارهای فاخر هستند.

او با بیان این که دغدغه ما این است که مجموعه جوان ایسنا و ایکنا به عناصر اجرایی و کارگزاران توانایی‌های دیگران تبدیل نشوند چراکه خود اهل کتاب و فهم کتاب هستند تصریح کرد: از این بابت خوشحالم امروز از کتابی رونمایی می‌شود که محصول یکی از فرزندان جهاد دانشگاهی خوزستان است. تصور نشود که جهاد دانشگاهی صرفا ارایه کننده تلاش‌های فرهنگی دیگران است بلکه خود نیز به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی باید در این زمینه تولید محتوا کند. چرا در مجموعه ایسنا و ایکنا تنها باید نظرات دیگران نقل شود؟ بلکه خود نیز می‌توانند دست به قلم ببرند و مجموعه مصاحبه‌های انجام شده را جمع‌آوری و تدوین کند.

شفیعی تصریح کرد: فضای مجازی هجمه وحشتناکی به بسیاری از چیزها وارد کرد و با وجود کرونا وضعیت بدتر شد. در یک دوره زمانی نشریات دانشجویی جزو دغدغه‌های جدی دانشجویان بود و در دهه ۷۰ دانشجویان از نشریات استقبال بسیاری می‌کردند. فضای مجازی، نشریه و رسانه مکتوب را عقب راند اگرچه کسی نمی‌تواند رسانه‌های مکتوب را عقب براند و فضای مجازی موج سهمگینی است که عبور می‌کند.

وی تاکید کرد: هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب را پر کند. امکان دارد هیاهو و آوازه‌ای پر سروصدا ایجاد شود و اذهان را برای مدتی از کتاب باز بدارد، اما میراث مکتوب غیرقابل انکار است. مگر می‌شود نقش کتاب را در ارتقا و تولید علم انکار کرد؟ در بحث نشریات نیز وضعیت این گونه است و خوشحالم که با رونمایی کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» مجددا به نشریات توجه خواهد شد. امیدوارم این شروع متوقف نشود و جهاد دانشگاهی به این مساله دامن بزند. 

سپس محمدامین صالحی‌نژاد اظهار کرد: امروز دوره آغاز مجدد فعالیت انتشارات در جهاد دانشگاهی خوزستان است و فعالیت چاپ و نشر در جهاد دانشگاهی خوزستان سابقه دیرینه‌ای دارد و سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ در خوزستان فعال بود و با توجه به تاکید رییس جهاد دانشگاهی خوزستان موضوع راه‌اندازی مجدد انتشارات در خوزستان پیگیری شد. 

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به رونمایی کتاب «هر دانشجو، یک خبرنگار» گفت: این کتاب عصاره‌ای از سابقه چندین ساله فعالیت ایسنا و ایکنا در خوزستان است. دانشجویانی که در کارگاه‌های آموزشی شرکت و یا برای فعالیت خبری به ایسنا و ایکنا مراجعه می‌کنند همیشه به دنبال کتاب و یا جزوه‌ای آموزشی هستند که بتوانند بهتر با موضوعات تئوری و تجربی مقوله خبر آشنا شوند و در این زمینه خلأ وجود داشت و به همین دلیل تلاش شد با ثبت تجربه‌های خبری موجود در ایسنا و همچنین تجربه ناشی از بررسی نشریات دانشجویی، به دانشجویان فعال در این حوزه کمک شود.

صالحی‌نژاد با بیان این که پتانسیل تولید محتوا در مجموعه‌های خبری جهاد دانشگاهی وجود دارد ادامه داد: انتشارات جهاد دانشگاهی خوزستان می‌تواند در کنار فعالیت‌های فناورانه این مجموعه نیز قرار گیرد و به عنوان مثال در پروژه‌های موفقی مانند تولید مته‌های حفاری نیز شاهد ثبت تجربیات به صورت مکتوب باشیم.

همچنین محمدمهدی آقاکوچک، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، در این آیین با تاکید بر این نکته که باید به سمت تولید کتاب‌های الکترونیک برویم گفت: با این که از اواخر دهه ۸۰ در کشور ما وضعیت رسانه‌ها تغییر کرد و استفاده از فضای مجازی افزایش یافت، اما در تولید محتوا در فضای مجازی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و اگر محتوایی تولید شده بسیار ضعیف است. جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه ورود کند و تجربه نیز مشخص کرده ورود جهاد دانشگاهی خوزستان به پروژه‌ها همواره با موفقیت همراه بوده است.

وی ادامه داد: تولید مجموعه اثرگذار رایحه که کاری پژوهشی بود موفقیت‌آمیز است. با تولید این مجموعه بخشی از تاریخ استان را مکتوب کردیم. تجربیات سیل را نیز در مجموعه‌ای چاپ کردیم که این کار را می‌توان برای کرونا نیز انجام داد. ما در استانی بسیار حساس قرار داریم که تولید محتوا در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای جهاد دانشگاهی خوزستان وجهه خوبی داشته باشد. به نظر می‌رسد نیاز است بخشی از سازمان جهاد دانشگاهی را به تولید محتوا اختصاص داد و خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی خوزستان (ایسپا) در کنار هم می‌توانند مجموعه توانمند ایجاد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …