واگذاری فرزندخواندگی بناهای تاریخی یزد به صنایع برای اولین بار در کشور

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از واگذاری فرزندخواندگی بناهای تاریخی به صنایع این استان خبر داد و در این باره گفت: برای اولین بار در کشور صنعت چادرملو معین بافت تاریخی اردکان و مجموعه تاریخی پردیسان شد.

«سیدمصطفی فاطمی» با بیان این که برای اولین در یزد، صنعت به عنوان معین میراث فرهنگی لحاظ می‎شود، در این خصوص تصریح کرد: برای اولین بار با یکی از شرکت‌های صنعتی اردکان قراردادی منعقد شد تا فرزندخواندگی بناهای تاریخی را متقبل شود.

وی با بیان این که میراث فرهنگی توانایی مرمت و احیای بسیاری از آثار تاریخی را ندارد، گفت: در عرصه بافت تاریخی یزد به تنهایی 21 هزار بنای تاریخی وجود دارد که با ورود صنعت و به پشتوانه نظارت میراث فرهنگی می‌توانیم بخش‌هایی از آن را مرمت کنیم.

این مسئول با تاکید بر این که این مدل با هدف نگهداری و بازآفرینی و نگهداشت بناهای تاریخی برای اولین بار در کشور اجرایی شده است، گفت: فضای صنعتی و معدنی استان یزد، مهمترین ظرفیت در کمک به حفاظت از بناهای تاریخی است و افراد زیادی می‌توانند در این اتفاق مهم ایفای نقش کنند.

فاطمی با بیان این که چادرملو در اردکان برای اولین بار این اتفاق را رقم زده است، گفت: پردیسان و بافت تاریخی اردکان به واسطه کمک‌های این واحد صنعتی در حال احیا و مرمت است.

وی که با توسعه صنعتی و معدنی شهر یزد مخالف است، گفت: ساختار یزد از دیرباز تاکنون بر مبنای خدمات دهی شکل گرفته و اگر بتوانیم از این ظرفیت مجدداً استفاده کنیم، می‌توانیم اقتصاد بر این پایه را توسعه دهیم.

وی به منابع محدود مالی اداره کل میراث فرهنگی یزد اشاره کرد و گفت: بودجه اندک و قطره چکانی، میراث فرهنگی استان را با محدودیت مرمت بناهای تاریخی روبرو کرده ولی امیدوار به تغییر نگرش در ساختار بودجه دولت در خصوص وزارت میراث فرهنگی هستیم.

انتقال خانه استانداران یزد به بافت تاریخی

فاطمی که این سخنان را در گفت‌وگوی مجازی با پایگاه خبری بازآفرینی به عنوان نخستین رسانه رسمی کشور در حوزه بازآفرینی شهری سخن می‌گفت، به ساکن نبودن اکثر مدیران استان یزد در بافت تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: البته ائمه جمعه، دفاتر خود را به محل بافت تاریخی منتقل کرده‌اند اما هنوز مدیران زیادی در بافت تاریخی سکونت ندارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این باره به ساکن نبودن خود در بافت تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: به علت مشکلات سکونت در بافت و مشخصاً مسئله امنیت، با وجود سکونت در این بافت، از آن نقل مکان کردم البته به دنبال انتقال خانه استانداران به بافت تاریخی یزد هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …