ورود اینترنت اشیاء در مدیریت دامداری‌ها/اندازه گیری میزان شیر تولید گاوداری‌ها بدون تماس با آن

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با توسعه فناوری‌های اینترنت اشیاء در حوزه دامداری سامانه‌ای برای اندازه گیری دقیق میزان شیر تولیدی در گاوداری‌ها بدون تماس با این سیال، تولید کرده است.

علی فرضیان، مدیر اجرایی یکی از شرکت‎های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت را تولید تجهیزاتی برای هوشمندسازی گامداری‌های شیری صنعتی دانست و گفت: گاوداری‌هایی که دارای بیش از هزار رأس دام باشند، می‌توانند از خدمات ما بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه ۷ محصول تولید شده است، خاطر نشان کرد: این ابزارها برای اندازه گیری یکی از پارامترهای مورد نیاز گاوداری‌ها کاربرد داذد و داده‌های این ابزارها به مدیران بخش‌های صنعتی ارسال می‌شود و مدیران بر اساس این داده‌ها، تصمیم گیری می‌کنند.

فرضیان، طراحی و ساخت تگ‌های هوشمند را یکی از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و یادآور شد: این محصول در دو نوع تگ‌های “گوشی” و “گردنی” تولید شده که قادر است فعالیت‌های گاو را پایش کند، ضمن آنکه موقعیت مکانی گاوها را گزارش می‌دهد.

وی اضافه کرد: RFID Reader این تگ‌ها در انواع دستی و ایستگاهی ساخته شده است. مدل ایستگاهی این محصول  به این صورت است که RFID Reader  در مسیر روزانه گاوها نصب می‌شود و هر بار که گاو از جلوی آن عبور می‌کند، اطلاعات آن را ثبت می‌کند.

این محقق حوزه اینترنت اشیاء با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه مولتی متر در این شرکت، گفت: این دستگاه سامانه‌ای برای اندازه گیری شیر است که در مسیر خروجی خرچنگی شیردوش قرار می‌گیرد. این سامانه با بهره گیری از امواج مادون قرمز، شیر تولیدی دام را مورد سنجش قرار می‌دهد و از  طریق ارتباط بی‌سیم و اینترنت به سیستم در نرم افزار منتقل شده و داده‌ها در اختیار مدیریت مزرعه قرار خواهد گرفت.

وی عدم تماس دستگاه با شیر دوشیده شده را از مزایای اصلی این سامانه نام برد و خاطر نشان کرد: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که به دلیل تجهیز آن با سنسورها، دستگاه هیچ تماسی با شیر ندارد و از این نظر شست‌وشوی سیستم شیردوشی به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این سامانه اندازه گیری شیر به صورت دیجیتالی عمل می‌کند و هیچ قطعه مکانیکی ندارد، یادآور شد: به همین دلیل نگهداری و تعمیرات دستگاه های مرسوم را ندارد، ضمن آنکه دقت بالایی در اندازه گیری شیر تولیدی از دام و نرخ جریان شیر دارد.

به گفته وی، ابعاد کوچک و قابلیت نصب آسان، امکان استفاده در انواع سیستم‌های شیردوشی، عدم نیاز به استفاده از قطعات مکانیکی متحرک و بی نیاز از تعمیرات، انتقال بی سیم اطلاعات دام و اندازه گیری شیر از دیگر مزایای این سامانه است.

وی از تجاری شدن سازمان این دستگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر این سیستم در چند دامداری مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …