پایان نامه‌های با قابلیت تجاری سازی مشمول گرنت جوانه می شوند

طرح گرنت جوانه با هدف حمایت مالی از پایان نامه‌­های ارشد و رساله­‌های دکتری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که منجر به تولید نمونه محصول شود و دارای قابلیت تجاری سازی باشد، از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اجرایی می­‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر کورش پرند، رییس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این خبر، گفت: مشارکت­ کنندگان در این طرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، سازمان یا نهاد اجرایی-اقتصادی مشارکت کننده (در این دوره پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات یا فاوا)، شرکت‌های دانش بنیان متقاضی و حامی پروژه و صندوق‌های پژوهش و فناوری عامل و صندوق نوآوری و شکوفایی هستند.

رییس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره جزییات گرنت فناوری جوانه گفت: در این طرح، استاد راهنمای اول پایان­ نامه ارشد یا رساله دکترا به عنوان مسئول هسته در نظر گرفته می­‌شود و تکمیل کاربرگ­‌ها و ارائه مستندات در سامانه این رویداد به نشانی www.techgrant.msrt.ir توسط ایشان صورت می‌گیرد.

پرند ادامه داد: پس از دریافت فرم­‌ها و بررسی­‌های اولیه توسط کارشناسان پارک، فرم جهت برطرف کردن ایرادات در مهلت زمان تعیین شده برای مسئول هسته ارسال می­‌شود و پس از تأیید کاربرگ­‌های تکمیل شده توسط نماینده پارک و حضور نماینده هسته در جلسات پیش دفاع و دفاع، تصمیم نهایی جهت پذیرش طرح در شورای پذیرش پارک متشکل از رئیس پارک به عنوان رئیس شورا، معاون پارک به عنوان دبیر شورا، دو نفر از مدیران فناوری دانشگاه و مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه به عنوان اعضاء شورا، اخذ خواهد شد.

به گفته این استاد گروه داده‌ها و کامپیوتر دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی حمایت از طرح­‌ها به صورت بذری و بلاعوض بوده و شامل ۴ بخش حمایت پایه (پارک علم و فناوری شهید بهشتی و وزارت عتف)، سازمان حامی (که در این دوره پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات است)، حمایت دانش بنیان (شرکت­‌های دانش بنیان متقاضی و صندوق نوآوری و شکوفایی) و صندوق پژوهش و فناوری است.

پرند، درباره میزان گرنت فناوری جوانه گفت: این گرنت سالانه است که برای پایان نامه ارشد و برای رساله دکترا در سال ۹۹ به ترتیب به میزان ۱۵۰ میلیون ریال و ۳۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

پرند تاکید کرد: حمایت­‌های انجام گرفته توسط پارک علم و فناوری شهید بهشتی، وزارت عتف و سازمان حامی بلاعوض بوده و مشمول مشارکت در مالکیت دارایی­‌های فکری ناشی از اجرای پروژه نمی­‌شود. مشارکت شرکت دانش بنیان متقاضی و حامی بیرونی در حمایت از انجام پروژه منوط به انعقاد توافق نامه مالکیت فکری با دانشگاه است. کلیه مبالغ حمایتی، اعم از آورده پارک علم و فناوری شهید بهشتی ، وزارت عتف، پارک فاوا یا سایر حامیان به حساب صندوق عامل واریز می‌شود و از طریق صندوق به حساب متقاضی واریز خواهد شد.

رییس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: نحوه تقسیم اعتبارات در سه دسته نیروی انسانی، توانمندسازی و تحقیق و توسعه قرار می­‌گیرد به گونه‌­ای که ۲۵ درصد از مجموع حمایت‌­های پارک علم و فناوری شهید بهشتی، وزارت عتف و پارک فاوا به اعتبار نیروی انسانی شامل هزینه حقوق و دستمزد دستیار پژوهشی پروژه یا دانشجو و همچنین هزینه حقوق و دستمزد فرد متخصص فعال در پروژه (دانشجو) اختصاص می­‌یابد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد دیگر از مجموع حمایت­‌های پارک علم و فناوری شهید بهشتی، وزارت عتف و پارک فاوا به اعتبار توانمندسازی شامل شرکت اعضای هسته در دوره­‌های آموزشی مورد تایید پارک علم و فناوری شهید بهشتی، شرکت در تورهای بازدید از صنعت، نمایشگاه‌­های تخصصی، دانشگاه، خرید خدمت از کلینیک کسب و کار پارک شهید بهشتی برای تهیه طرح تحلیل بازار، خرید خدمت از سایر مشاوران مورد تایید پارک شهید بهشتی برای تهیه طرح تحلیل بازار اختصاص یافته و ۵۰ درصد باقیمانده نیز به اعتبار تحقیق و توسعه شامل هزینه خرید مواد و ملزومات مصرفی اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی، هزینه خرید خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی (هزینه های ساخت و سنجش) و هزینه خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه  و هزینه اجاره سرور و پهنای باند اختصاص می‌­یابد.

وی در خصوص نحوه هزینه کرد سایر حمایت­ها شامل حمایت­های دانش بنیان و صندوق عامل نیز گفت: می ­بایست ۴۰ درصد در هزینه­‌های نیروی انسانی و ۶۰ درصد باقیمانده نیز صرف هزینه­‌های تحقیق و توسعه شود. همچنین ۱۰۰ درصد آورده مجری نیز باید صرف هزینه­‌های تحقیق و توسعه شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصویب، تخصیص و پرداخت اعتبار به گونه­‌ای است که پس از تصویب پذیرش طرح برای مقطع ارشد، ۵۰ درصد از مجموع حمایت‌­ها به حساب صندوق پژوهش و فناوری واریز می­‌شود و میزان حمایت­های باقیمانده در دو دوره ارزیابی میان دوره و پایان دوره بر اساس نتیجه ارزیابی و میزان پیشرفت طرح به حساب مذکور واریز خواهد شد. برای مقطع دکترا نیز پس از تصویب پذیرش، ۴۰ درصد از مجموع حمایت­‌ها واریز و بقیه مبالغ پس از سه مرحله ارزیابی میان دوره اول، میان دوره دوم و پایان دوره و بر اساس میزان پیشرفت طرح، واریز می­‌شود.

پرند، درخصوص پرداخت مبالغ تاکید کرد: مبالغ به حساب مسئول هسته در ازای ارائه مدارک هزینه کرد قابل قبول از سوی مسئول هسته به پارک علم و فناوری شهید بهشتی و دستور پرداخت از سوی پارک علم و فناوری شهید بهشتی به صندوق عامل صادر می‌شود.

رییس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: هر مسئول هسته به طور همزمان می تواند معادل ۳ واحد حمایت دریافت کند که هر پایان نامه کارشناسی ارشد معادل ۱واحد و هر رساله دکتری معادل ۲ واحد حمایت است.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی، پرند تعداد پایان نامه­ ارشد و رساله دکترا مورد حمایت در  این دوره را ۵۷ پایان نامه عنوان کرد و افزود: امید است با اجرای این طرح شرایط تولید محصول برای پایان نامه هایی که رویکرد فناوری دارند، فراهم شود و گامی هرچند کوچک در جهت کاهش فاصله صنعت و دانشگاه برداشته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …