پوشاندن کامیون با صفحات خورشیدی برای تعیین میزان صرفه جویی در سوخت

شرکت “اسکانیا”(Scania) در حال آزمایش یک کامیون خورشیدی مجهز به صفحات بزرگ فتوولتائیک با وسعت 140 متر مربع است تا ببیند تا چه میزان می‌تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، پنل ها یا صفحه های خورشیدی روی خودروهای برقی مانند خودروی هیوندای سوناتا هیبریدی نصب شده اند، اما به دلیل مساحت کم، نمی توانند مسافت قابل پیمایش چندانی را از این طریق فراهم کنند.

از طرف دیگر، یک کامیون یا تریلی نیمه سنگین معمولی تقریبا دارای مساحت یک خانه متوسط است. با توجه به این موضوع شرکت “فولکس واگن” که صاحب شرکت سازنده کامیون “اسکانیا” است، در حال آزمایش یک تریلی با سلول های خورشیدی به مساحت 140 متر مربع برای تأمین انرژی آن است. هدف از این کار این است که ببینند چه مقدار سوخت می تواند از این طریق صرفه جویی شود.

آزمایش کامل این پروژه هنوز آغاز نشده است، اما “اسکانیا” و شریک آن شرکت “ارنست اکسپرس” می گویند که این پنل ها می توانند در طول یک سال حدود 14 هزار کیلووات ساعت برق تولید کنند که این میزان برق برای 5 تا 10 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت در سوئد یا دو برابر در مناطق گرمتر مانند اسپانیا کافی است.

البته آزمایشات جاده ای باید این موضوع را اثبات کنند، اما بدون شک “اسکانیا” با همکاری دولت سوئد با توجه به اینکه صفحات خورشیدی اگر روی بام یک خانه نصب شوند، هزینه آن حدود 50 هزار دلار است و بدون شک این هزینه در یک کامیون در حال حرکت بسیار بیشتر هم هست، می خواهد اقتصاد این حوزه را بیشتر بشناسد.

با این وجود، صرفه جویی های بالقوه فقط در جاده نیست. “اسکانیا” می خواهد ببیند که آیا این تریلی ها وقتی مورد استفاده قرار نمی گیرند هم می توانند با استفاده از برق تولیدی این صفحات خورشیدی به شبکه متصل بمانند یا نه؟

به گفته “اسکانیا”، هر طرف از این تریلی سطح مناسب برای نصب صفحه خورشیدی با ظرفیت تولید 6 کیلوواتی را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …