پیش‌بینی برای افزایش قیمت آب نشده است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: تاکنون پیش‌بینی برای افزایش تعرفه آب در سال آینده نشده است و گمانه زنی‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود تایید نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مسعود خشایی امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر جریمه مشترکان پرمصرف در سال ۱۳۹۹، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران بهای آب مشترکان خانگی هفت درصد افزایش یافت و مشترکان پرمصرف و بدمصرف ۱۶ درصد اضافه‌تر نیز پرداخت کرده‌اند که هزینه آن برای پروژه‌های هدررفت آب هزینه می‌شود.

به گفته وی آنچه برای ما مهم است نگاه درآمدی نیست بلکه بحث بازدارندگی است و تاکنون نیز توانسته‌ایم نتیجه مثبتی دریافت کنیم به طوری که حدود ۴ الی ۵ درصد تعداد مشترکان بد مصرف کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعداد مشترکان خوش‌مصرف و پرمصرف در کل کشور اظهار کرد: شش درصد مشترکان بدمصرف، ۳۴ درصد پرمصرف و ۶۰ درصد خوش مصرف هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی در خصوص حذف قبوض کاغذی نیز اظهار کرد: نزدیک به ۱۰۰ درصد زیرساخت‌ها برای این مساله انجام شده و ۹۵ درصد قبوض کاغذی را حذف کردیم و برای سال آینده براساس دستورالعمل‌ها هیچ قبض کاغذی صادر نمی‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها در کشور

حمیدرضا کشفی – معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – گفت: با تمام توان آماده شدیم تا به سراغ سال ۱۴۰۰ برویم، تاکنون ۳۰ درصد از بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده و آن طور که برآورد می‌شود شاید این کمبود چندان جبران نشود و قطعا در برخی مناطق دچار کمبود خواهیم شد.

وی با اشاره به اهمیت تصفیه‌خانه فیروزبهرام اظهار کرد: این پروژه یکی از برترین پروژه‌های عمرانی است که یک تونل شمال به جنوب در شرق تهران را شامل می‌شود و یکی از منحصربه فردترین تونل‌های دنیا است. برای وصل انشعاب فاضلاب نیاز به زیرساخت است تا شبکه‌های فرعی تشکیل نشود جاری سازی فاضلاب در شبکه امکان پذیر نیست و با احداث این تونل امکان‌ جمع‌آوری این فاضلاب ممکن می‌شود و اکیپ‌های ما اقدام به رفع انشعاب خواهند کرد و ما در تهران در شبکه از تصفیه‌خانه جلوتر هستیم.

طرح مشکل فاضلاب اهواز به کجا رسید؟

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به آخرین وضعیت فاضلاب اهواز گفت: بحث فاضلاب سطحی در اهواز همزمان با جمع‌آوری فاضلاب نیازمند زیرساخت‌های اساسی است که در جمع آوری آب‌های سطحی بسیار عقب‌تر هستیم البته در بحث فاضلاب نیز شرایط چندان مطلوب نیست.

کشفی با بیان این‌که رقم ۵۰ میلیون یورو را برای این کار در نظر گرفته شده که یک سوم آن پرداخت شده است، تصریح کرد: مناقصات در حال انجام است و فرآیند انجام کار نیز پیش می‌رود و امیدواریم زمستان سال آینده مشکل کمتری داشته باشیم. اما اگر جمع‌آوری آب سطحی توسط شهرداری انجام نشود سیستم فاضلاب به تنهایی قادر به ساماندهی و حل مشکل نیست، لذا وزارت کشور نیز پیگیر این مساله شده و امیدواریم این مساله به زودی برطرف شود.

افزایش تعداد شهرهای دارای تنش آبی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کم آبی گفت: در دو ماه گذشته جلسات کارگروه کم آبی را برگزار و سندهایی را در این حوزه تدوین کردیم که بلافاصله در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می‌شود و نقشه راهی برای تامین آب خواهد بود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سال گذشته ۱۵۰ شهر دارای تنش آبی در کشور داشتیم که امسال این عدد به حدود ۲۵۰ شهر می‌رسد، اما امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد تاب آوری شهرها افزایش یابد.

کشفی با بیان این‌که بیش از ۲۲۰ شهر ما با تنش آبی مواجه می شوند، تصریح کرد: اگر در پیک مصرف تا ۱۰ درصد کمبود داشته باشیم رنگ زرد ۱۰ تا ۲۰ درصد، رنگ نارنجی و بیش از ۳۰ درصد رنگ قرمز اتلاق می‌شود و این موضوع بدین معناست که در پیک مصرف با ۳۰ درصد کمبود مواجه هستیم اما این مساله لزوما به معنی قطعی آب نیست و ممکن است کاهش فشار و یا قطعی‌های مقطعی را شامل شویم.

وی با بیان این‌که برای مقابله با تنش‌ها باید سامانه‌ها را ارتقاء دهیم، گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا پایداری و ارتقاء کیفی منابع آب در نقاط مختلف شهر افزایش یابد و از این طریق می‌توانیم میزان تلفات را کاهش دهیم.

کشفی با اشاره به میزان آب بدون درآمد اظهار کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵.۴ درصد آب بدون درآمد است که از این میزان ۱۳ درصد هدررفت ظاهری، ۱۱ درصد هدررفت واقعی و ۱.۴ درصد مجاز بدون درآمد است که دولت برای ساماندهی به این مساله بودجه خاصی را در نظر نگرفته و از محل منابع جاری شرکت‌ها را موظف به پرداختن به این مساله می‌کنیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به میزان فرسودگی شبکه آب کشور اظهار کرد: میانگین سرانه مصرف خانگی حدود ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است که در کشورهای توسعه یافته این عدد ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز تخمین زده می‌شود. در ایران برخی شهرها مانند تهران سرانه بالاتر و برخی شهرها مثل مشهد و یزد سرانه کمتری دارند.

به گفته وی ۲۴ درصد طول شبکه‌های لوله کشی شهری عمری بالای ۲۵ سال دارد و درصدی از آنها فرسوده هستند و هرسال باید چهار تا پنج درصد شبکه‌ها بازسازی شوند که این اتفاق نمی‌افتد، چرا که قیمت تمام شده از مشترکان دریافت نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …