پیش‌بینی رشد حدود ۲۰ درصدی دانشجویان علمی کاربردی در سال ۱۴۰۰

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که دانشگاه علمی کاربردی در سال۹۶ با کاهش دانشجو مواجه بود، گفت:  با توجه به سیاست جدید و توسعه کیفی، مجددا شاهد افزایش پذیرش دانشجو هستیم و پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه باشیم. 

دکتر محمدحسین امید امروز (۲۷ اردیبهشت) در نشست خبری که در دانشگاه جامع علمی کاربرد خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دوره ساماندهی را پشت سرگذاشتیم؛ مرکز علمی کاربردی  بر اساس چارچوب هایی ساماندهی شدند و اکنون تعداد مراکز مشخص هستند. در سال های اخیر توسعه کمی نداشتیم و تنها توسعه کیفی داشتیم. اما اکنون و از ابتدای سال ۱۴۰۰، بر اساس نتایج طرح آمایش سرزمینی که تدوین شده است، مراکز جدید را در مناطقی که ظرفیت لازم و نیاز بازار وجود داشته باشد، در همه استان‌ها ایجاد می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: در برنامه پنج ساله دوم دانشگاه، مراکز جدید تنها در چارجوب طرح آمایش خواهد بود. برای استان خوزستان نیز در مناطقی که مرکز علمی کاربردی وجود ندارد و نیاز بازار کار وجود دارد و دستگاه متقاضی نیز برای ایجاد مرکز وجود داشته باشد، مطالعه انجام شده و تاکنون چهار مورد شناسایی شده است و امروز نیز مورد بحث قرار گرفت. یکی از این مکان‌ها منطقه آزاد اروند است.  

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: طرحی تحت عنوان خوشه بندی داریم که در این طرح ماموریت مراکز علمی کاربردی را مشخص کردیم. به عنوان مثال ماموریت مرکز لوله سازی اهواز گرفتن دانشجو برای صنعت است. تعیین ماموریت ها نیز انجام شده و منجر به تشکیل خوشه های شغلی شده است که معلوم می شود یک مرکز علمی و کاربردی در چه خوشه های شغلی و بر چه مبنایی می تواند دانشجو بپذیرد. در گذشته همه مراکز مایل بودند که در رشته های متعدد دانشجو بپذیرند که اکنون امکان پذیر نیست. تجربه نشان داد که این مساله به سود همه است. 

امید در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا تغییری در جذب مدرس صورت گرفته یا خیر؟ گفت:  برای جذب مدرسین دو مسیر داریم که شامل فراخوان های سالیانه است. هر سال یک بار فراخوان می‌دهیم که شرایط آن داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، معدل حداقل ۱۵ و نیم، شرط سنی و … است. راه دوم نیز جذب مدرسین خبرگان همه حوزه ها است؛ کسی که سابقه کار ۱۰ ساله در یک زمینه داشته باشد، می تواند متقاضی تدریس شود. جذب مدرس از این طریق نسبت سالهای گذشته تسهیل شده است.  

وی با بیان این‌که میزان شهریه نیز هر سال تابستان توسط هیات امنا تعیین می شود، افزود: هنوز میزان شهریه سال آینده تعیین نشده است اما پیشنهاد ما افزایش حدود ۲۰ تا ۲۵ درصدی است. با توجه به این‌که حق الزحمه مدرسین و کارکنان مراکز بیشتر شده و هزینه آب و برق و… نیز افزایش یافته است، در سال‌های گذشته هیچ گاه افزایش بیش از ۱۵ درصد رشد نداشتیم. 

امید افزود: قانون نظام پذیرش دانشجو کشور، پذیرش را محدود کرده که باید در یک نوبت مهر یا آبان ماه صورت گیرد؛ ما در ۳ تا ۴ سال گذشته هر سال از شورای عالی سنجش و پذیرش برای جذب دانشجو در دو نوبت اجازه گرفته ایم. به دلیل این‌که دوره های مهارت، اولویت کشور هستند و ظرفیت در این حوزه نسبت به سایر دوره ها کمتر است، در نتیجه دولت اجازه می.دهد که هر سال در دو نیمسال دانشجو جذب کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به این‌که آیا قرار است دانشگاه علمی کاربردی جمع آوری شود؟ گفت: این مساله را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چنین طرح و پیشنهادی وجود نداشته و اتفاقا در برنامه ششم توسعه، تکلیف دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور مشخص شده است و در ابلاغ اخیر از رئیس جمهور، دانشگاه مامور شده که خود تکالیف را مشخص کند و ما نیز این کار را انجام داده ایم. دانشگاه علمی کاربردی قوی تر از گذشته است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا دانشگاه علمی کاربردی با ریزش دانشجو مواجه شده است؟ تصریح کرد: از سال ۹۵ که اوج تعداد دانشجویان وجود داشت، حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو وجود داشت که اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو رسیده است. تقریبا می توان گفت که یک سوم دانشجویان کشور کاهش پیدا کرده اند، البته همه زیر نظام ها با کاهش دانشجو مواجه شده اند. دانشگاه علمی کاربردی نیز در سال ۹۶ با کاهش دانشجو مواجه بود. اما با توجه به سیاست جدید و توسعه کیفی، مجددا شاهد افزایش پذیرش دانشجو هستیم. در دو سال پیاپی ۹۸ و ۹۹ به طور میانگین، سالی ۱۵ درصد رشد پذیرش داشتیم و پیش بینی این است که در سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه باشیم.  

امید در خصوص افزوده شدن کد رشته های جدید، عنوان کرد: ما براساس خوشه های شغلی، ماموریت ها را مشخص کردیم و اگر در داخل هر خوشه مراکز علمی کاربردی، علاقه به رشته های جدید داشته باشند، از افزودن رشته استقبال می کنیم. طرح آمایش نیز نهایی شده و بر اساس آن هر استان را طبق ظرفیت توسعه، مشخص کردیم که کجا، چه مرکزی و چه رشته ای نیاز دارد و بر اساس آن اگر کمبودی وجود داشته باشد جبران میکنیم. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا برنامه ای برای جبران آسیب های وارد شده به دلیل آموزش مجازی وجود دارد؟ گفت: آسیبی که همه گیری کرونا به ما زد بیش از سایر دانشگاه‌ها است چون دانشگاه‌های دیگر نظری بودند و دروس خود را برگزار کردند اما در دانشگاه جامع، دوره‌ها عملی و کارورزی است که باید در محیط کار صورت گیرد. در نتیجه ما بیشتر متضرر شدیم. برای جبران سال گذشته، دوره‌های عملی را در تابستان برگزار کردیم. امسال هم خوشبختانه با توجه به نزولی بودن شیب همه گیری کرونا و بهبود وضع استان‌ها، این برنامه را داریم و قرار است بخش‌های عملی دورس را حتما حضوری برگزار می‌کنیم. در دانشگاه جامع، درس عملی یا برگزار نمی‌شود وحضوری برگزار می شود. پس تا این حد جبران کردیم و امیدواریم تا اول مهر با توجه به سرعت خوب واکسیناسیون بتوان دوره ها را حضوری برگزار کرد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …