پیمان نفتی اوپک پلاس منحل شد

برنامه اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور مقابله با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار، با مخالفت روسیه که حاضر نشد از این پیشنهاد حمایت کند، از هم پاشید.

به گزارش ایسنا، ناکامی در دستیابی به توافق میان اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند و از اواخر سال ۲۰۱۶ با اقدامات هماهنگ به حمایت از قیمتها پرداخته اند، قیمتهای نفت را دچار ریزش شدیدی کرد.

قیمتهای نفت در معاملات بعدازظهر جمعه تحت تاثیر گزارشها درباره عدم موافقت روسیه با کاهش بیشتر تولید نزول کردند اما بعدا که رویترز گزارش کرد اوپک و متحدانش حتی درباره تمدید پیمان فعلی محدودیت عرضه به توافق نرسیدند، ریزش بیشتری پیدا کرد. سپس در بیانیه این گروه اعلام شد که به مذاکرات ادامه می دهد و هیچ اشاره ای به کاهش تولید نفت نشد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از خروج از مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: اکنون اعضای این گروه از اول آوریل می توانند هر میزان که می خواهند نفت تولید کنند.

شاخص نفت آمریکا با بیش از هشت درصد کاهش، به ۴۱ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت با بیش از هشت درصد کاهش، ۴۵ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه معامله شد. این پایینترین رکورد برای هر دو شاخص از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

برنت امسال یک سوم از ارزش خود را از دست داده و کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی را در معرض فشار زیادی نگه داشته و بسیاری از شرکتهای شیل آمریکا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

یک منبع آگاه اوپک به رویترز گفت: این پیمان مرده است.

منابع آگاه اوپک به رویترز گفتند: عربستان سعودی و روسیه در مذاکرات روز جمعه موفق نشدند به توافق برسند. در نتیجه پیمان فعلی محدودیت عرضه در پایان ماه مارس منقضی می شود و اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک می توانند هر میزان که بخواهند نفت تولید کنند. این احتمال این وجود دارد که اعضای این گروه افزایش تولیدشان را در آوریل آغاز کنند.

وزیران اوپک روز پنج شنبه گفته بودند که شیوع ویروس کرونا، وضعیت کم سابقه ای را به وجود آورده که نیازمند اقدام لازم است زیرا تدابیری که برای مقابله با ویروس به کار گرفته شده اند به فعالیت اقتصادی و تقاضای جهانی برای نفت لطمه زده اند.

پیش بینی ها از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش پیدا کرده اند اما به گفته منابع آگاه، وزیر انرژی روسیه روز جمعه پیام تکراری را به همتایان خود در اوپک پلاس رساند و اعلام کرد هنوز زود است تاثیر شیوع ویروس کرونا ارزیابی شود.

وزیران نفت اوپک روز پنج شنبه از افزودن شدن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید گروه اوپک پلاس و تمدید اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۲۰ حمایت کرده بودند که این رقم معادل ۱.۵ درصد از تقاضای جهانی و بسیار بالاتر از انتظار بازار بود. به این ترتیب با احتساب ۲.۱ میلیون بشکه در روز که در حال حاضر محدود شده است، مجموع محدودیت عرضه این گروه به ۳.۶ میلیون بشکه در روز می رسید که معادل حدود ۳.۶ درصد از عرضه جهانی بود. اما این تولیدکنندگان اجرای پیشنهاد مذکور را به موافقت روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک مشروط کرده بودند.

نواک که مذاکرات دوجانبه با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی داشت، در سفرهای هفته جاری خود به وین درباره کاهش تولید هیچ اظهارنظر رسمی نداشت.

کرملین روز جمعه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هیچ تصمیمی برای گفت و گو با سران عربستان سعودی ندارد. این اظهارات امیدها به نجات توافق را از میان برد.

بر اساس گزارش رویترز، در داخل مقر اوپک رایزنیهای غیررسمی به مدت بیش از شش ساعت ادامه داشت زیرا نشست وزیران اوپک پلاس از ساعت تعیین شده مکررا به تاخیر افتاد.

شکست مذاکرات اوپک پلاس خبر بدی برای غولهای انرژی مانند اکسون موبیل و کشورهای وابسته به منابع طبیعی از آمریکای لاتین تا آسیا و شرکتهایی مانند BP است که تلاش می کنند به تولیدکنندگان سبزتری تبدل شوند. اما از سوی دیگر قیمتهای پایین ممکن است اتفاق خوبی در شرایط همه گیر شدن شیوع ویروس کرونا در جهان و افت فعالیت اقتصادی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …