پیگیری برای تشکیل صندوق حمایت از توسعه علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری تشکیل صندوق حمایت از توسعه علمی کشور به منظور تجمیع منابع و اعتبارات تخصیص یافته به فعالیت های علمی، پژوهشی و فناوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در نشست روسای مجمع ملی پژوهشگاه‌های کشور که امروز و با حضور دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه پیگیری ها و مکاتباتی برای تشکیل سازمان های سرمایه گذاری توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها ذیل طرح «جهش تولید دانش بنیان» در حال انجام است، اظهار کرد: بحث ایجاد صندوق حمایت از توسعه علمی کشور را نیز که قبلاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، در این شورا و مجلس دنبال می کنیم و امیدواریم با تشکیل این صندوق، کمک قابل توجهی به توسعه تحقیقات تقاضامحور، جذب محققان پسادکتری و تامین اعتبار فرصت های مطالعاتی اعضای هیئت علمی صورت گیرد.

و ی در خصوص منبع تامین اعتبار این صندوق، گفت: خوشبختانه هم اکنون چهار منبع پراکنده مثل قانون یک درصد و مصوبه هزینه‌کرد ۴۰ درصد اعتبار تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند در صندوق متمرکز شود.

دکتر رحیمی با ابراز خرسندی از ارائه طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی که در یکی از بندهای آن بر ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها تاکید شده است، اظهار کرد: در این راستا، در نامه‌ای به وزیر علوم، بحث تشکیل سازمان یا شرکت سرمایه‌گذاری توسط دانشگاه‌ها را که به پژوهشگاه ها هم قابل توسعه است، پیگیری کرده ایم. تقریباً در تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا، چنین سازمان یا شرکتی برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی یا انجام دیگر فعالیت های اقتصادی درآمدزا وجود دارد که ایجاد این سازمان ها توسط پژوهشگاه‌ها و دانشگاه های ما هم می تواند در درازمدت به رفع بخشی از مشکلات مالی آنها کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه در صورت تصویب طرح جهش تولید، طرح های مصوب شورای عالی عتف در اولویت حمایت خواهند بود، از پژوهشگاه ها خواست نسبت به تعیین یک ماموریت کلیدی و حداقل یک طرح کلان جهت ارائه به شورای عالی عتف و بهره‌مندی از اعتبارات موجود اقدام کنند.

به نقل از وزارت علوم، در ادامه این نشست روسای پژوهشگاه های ملی به بیان برخی ابهامات و مشکلات موجود در زمینه نحوه عملیاتی سازی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان غیر عضو هیئت علمی پژوهشگاه ها پرداختند و قائم مقام وزیرعلوم و معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز به حمایت همه جانبه وزیر علوم و سایر بخش های این وزارت از پژوهشگاه ها پرداخته و بر استفاده از تمام ظرفیت های کشور جهت اعتلای پژوهشگاه ها تاکید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …