چراغ صنایع‌دستی را خاموش کرده‌اند و رفته‌اند!

یک کارشناس صنایع‌دستی با اشاره به رکود بازار این عرصه در روزهای کرونایی، اظهار کرد: انگار دیگر کلید خاموش صنایع‌ دستی را زده‌اند و هر از گاهی فقط خبرهایی درباره وام و برگزاری کارگاه شنیده می‌شود.

فریدون میرزالو ـ کارشناس رسانه و مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت بازار صنایع‌دستی و هنرمندان این حوزه در روزهایی که بسیاری دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، با اشاره به وام‌هایی که از سوی معاونت صنایع‌دستی برای کمک به فعالان این عرصه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این وام‌ها در نوع خودشان کمک محسوب می‌شوند، اما کمکی که ممکن است چند ماهه تمام شود و پس از آن دوباره هنرمندان دچار مشکل می‌شوند. 

او با بیان اینکه «برای کمک به وضعیت فعلی صنایع‌دستی باید بازار فروش نسبتا درست شود»، خاطرنشان کرد: اگر آمارهای اعلام‌شده واقعی باشد و ۵۰۰ هزار نفر تولیدکننده داشته باشیم، در حال حاضر همه این افراد برای ادامه حیات نیازمند بازار فروش هستند. ما به‌دنبال بازارهای خیلی بزرگ نیستیم، اما حداقل بازارهایی در نظر گرفته شود که هنرمندان بتوانند مشکلات معیشتی شان را برطرف کنند.

این کارشناس صنایع‌دستی با بیان این نکته که هم‌اکنون فروش محصولات صنایع‌دستی کاهش یافته است، یادآور شد: در چنین وضعیتی حتما باید راهکار مناسبی پیدا کرد. به طور کلی برخی از تولیدکنندگان که آشنایی بیشتری با بازار دارند، فروش نسبتا خوبی دارند فروش بهتری دارند، اما برخی از هنرمندان روستایی محصولاتشان خریداری ندارد و نیاز به کمک دارند. در این میان باز هم اگر به آمار ۵۰۰ هزار نفر تولیدکننده استناد کنیم، فکر می‌کنم ۲ درصد اینها هم نمی‌توانند در این شرایط فعلی کار کنند.

 میرزالو ادامه داد: انگار دیگر کلید خاموش صنایع‌دستی را زده‌اند و هر از گاهی فقط خبرهایی درباره وام و برگزاری کارگاه شنیده می‌شود. به شخصه واقعا نگرانم که عاقبت صنایع‌دستی ایران بعد از این روزهای سخت، به کجا می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …