چرا شیرهای میدان حر با هم ترمیم نشدند؟

پس از ترمیم یکی از شیرهای میدان حر در روزهای اخیر و نصب آن در محل، حالا این پرسش مطرح است که چرا دیگر شیرهای باقیمانده در این مکان، مانند شیر نخست مرمت نمی شوند؟
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا اعلام کرد که «دیگر شیرهای میدان حر نیز ظرف دو ـ سه ماه آینده توسط هنرمندی که شیر اولی را بازسازی کرد، ترمیم خواهند شد.»

چهارم خرداد ماه خبرهایی مبنی بر تخریب یکی از مجسمه‌های شیر میدان حر در فضای مجازی منتشر شد.

مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، جزو مجسمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است. این اثر سالم بود اما در خبرهای منتشر شده درباره تخریب شیرهای این اثر، این ادعا مطرح شد که مرمت بهانه‌ای برای تخریب بوده است.

در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه‌ها به ایسنا توضیح داد که مجسمه های شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و توسط مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است.

او یادآور شد که «شیرهای مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده‌ و سال‌ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده‌اند. اما جنس مجسمه‌ های شیری که بعدها در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به شمار می‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده‌اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.»

عکس از علیرضا بهرامی

درواقع در آن زمان قرار بود که نصب مجسمه جدید تنها یکی دو هفته به طول انجامد ولی بنابر دلایلی چون ابتلای سازنده اثر به کرونا، نصب مجسمه به چهل روز بعد موکول و روز ۲۱ تیرماه در میدان حر نصب شد.

در همان برهه شاپور دیوسالار درباه ترمیم آثار هنری شهری در سال ۱۴۰۰ به ایسنا گفته بود که امسال را به مرمت آثار باارزش شهری اختصاص داده و تا حدودی تولید در آثار شهری را کم کرده‌اند؛ زیرا آثار حجمی و یا دیوارنگاری با گذر زمان فرسوده می‌شوند و رنگ و شکل سابق خود را از دست می‌دهند که این امر باعث می‌شود، عوض اینکه سیما و منظره شهری را زیبا کنند، مخل آن شوند.

البته دیوسالار در میان صحبت‌هایش به اینکه ترمیم دیگر شیرهای میدان حر در دستور کارشان قرار دارد نیز اشاره کرده بود ولی زمان دقیقی از شروع بازسازی یا ترمیم این آثار و یا علت اینکه چرا همراه با شیر دیگر ترمیم نشده‌اند، ارائه نداده بود.

به همین جهت خبرنگار ایسنا در تماسی جدید با معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، این پرسش را مطرح کرد که او توضیح داد: دیگر شیرهای میدان حر نیز ظرف دو ـ سه ماه آینده توسط هنرمندی که شیر اولی را بازسازی کرد، ترمیم خواهند شد.

دیوسالار ادامه داد: قصد داشتیم مجسمه‌ها را با هم ترمیم کنیم ولی به علت اینکه یک جو رسانه‌ای منفی نسبت به تخریب یکی از شیرها به وجود آمده بود، مجبور شدیم بازسازی آن اثر را در اولویت قرار داده و دیگر شیرها را در زمانی دیگر بازسازی کنیم.

عکس: علیرضا بهرامی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …