چرا نتوانستیم فرهنگ را در کشور پویاتر کنیم؟

به گفته رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» با شعار پیش به سوی آینده ای روشن، فرصتی برای تجاری سازی صنایع فرهنگی و پویاتر شدن عرصه های هنری است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، نشست خبری نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی)، ابراهیم نبیونی (معاون فناوری پارک) و سوده صوفی (دبیر اجرایی نمایشگاه فناوری و صنایع‌فرهنگی) روز شنبه (۱۱ بهمن ماه) در بستر فضای مجازی برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اهمیت تجاری‌سازی فرهنگ و اهمیت اقتصادی آن گفت: امروزه با توجه به اهمیت صنایع فرهنگی در کشور، اتفاق بزرگی رخ داده است؛ نزدیک به سه سال است که پارک ملی علوم و فناوی‌های نرم و صنایع فرهنگی شکل گرفته و در خلال فعالیت‌های حمایتی، رونق اقتصادی این صنایع را در کشور ترویج می کند. در واقع ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا فرهنگ را از وضعیت کمک بگیر به یک مولد در اقتصاد کشور تبدیل کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد: استفاده از ظرفیت پارک‌ها راهی بود که برای رسیدن به این هدف انتخاب کردیم. مشکلات برخاسته از تحریم‌ها باعث شد ما نگاه جدی‌تری به منابع خود داشته باشیم. اگر به آمار و ارقامی که درباره رونق اقتصادی فرهنگ و صنایع‌فرهنگی از سوی کشورهای پیشرو منتشر می‌شود نگاه کنید، تنها با یک پرسش روبه‌رو می‌شوید؛ اینکه چرا نتوانستیم مولفه‌ای مانند فرهنگ را در کشور پویاتر کنیم؟  

ایمانی خوشخو اظهار کرد: مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی با این دیدگاه، ایده برگزاری نمایشگاهی با عنوان «فناوری و صنایع فرهنگی» را پیگیری کرد و در همین راستا تولیدات صنایع گوناگون فرهنگی از تمامی پارک‌های علم و فناوری از روز چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) در محل پارک به نمایش در می‌آید.

او ادامه داد: این نمایشگاه با شعار «پیش به سوی آینده روشن» در سطحی محدود به لحاظ بازدید عمومی برگزار می‌شود و اغلب بازدیدکنندگان عمدتا مسئولان کشوری هستند.

به گفته ایمانی خوشخو، ارائه محصولات مرتبط با سینما، انیمیشن، تصویرسازی و مجسمه‌سازی و نمایش آثار هنرمندان در عرصه‌های دیگر صنایع‌دستی و در نهایت ارائه محصولات شرکت‌های مستقر و مرتبط با تولید محتوا و نشر از رویکردهای اصلی این نمایشگاه است.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی با اشاره به برگزاری نشست‌های موضوعی در این رویداد فرهنگی گفت: قرار است نشست‌های تخصصی مرتبط با صنایع‌فرهنگی در حین این نمایشگاه برگزار شود. امید است این گام نخست، عامل مهمی باشد تا بتوانیم جایگاه فرهنگ و هنر را در اقتصاد کشور ببینیم؛ در این صورت است که می‌توانیم هنر را از حاشیه به متن زندگی مردم بکشانیم. 

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اهمیت اقتصاد نشر و کتاب در بحث صنایع‌فرهنگی در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم وصنایع فرهنگی گفت: هنوز در بحث صنایع فرهنگی آن نوع از محتوای لازم تولید نشده است. قصد جدی داریم از افرادی که می‌خواهند در این زمینه کارآفرینی کنند یا در جهت پیشبرد اقتصاد نشر فعالیت داشته باشند، حمایت کنیم و به شدت از ایده‌های این افراد استقبال خواهیم کرد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به توزیع سنتی صنایع‌فرهنگی و لزوم مدرن شدن این فرآیند، گفت: از آنجایی که در بخش صنایع‌فرهنگی، صنایع‌دستی جایگاه والایی دارد، ما هنوز در بستری سنتی به تولید و عرضه این بخش از صنعت می‌پردازیم. ما در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مقوله‌ای را تعریف کردیم به نام بسته‌بندی صنایع‌فرهنگی که چندی پیش هم جشنواره‌ای با همین موضوع داشتیم و نزدیک به ۵۰۰ هنرمند را به کار گرفتیم.

ایمانی خوشخو ادامه داد: این مجموعه در راستای مدرن شدن عرصه محصولات مبتنی بر صنایع‌فرهنگی و صنایع‌دستی گام برمی‌دارد؛ به همین دلیل کارآفرینان و صاحبان ایده در این رابطه را شناسایی می‌کنیم. در واقع اینگونه نیست که بخواهیم محصولات را مدرن کنیم، در حقیقت در تلاشیم محتوای صنایع‌دستی را در قالب مدرن حفظ کنیم.

او یادآور شد: متاسفانه در گذشته و حال اگرچه در سازمان میراث فرهنگی زحمت‌های زیادی کشیده شده است، اما هنوز صنایع‌دستی در صنعت و هنر جا باز نکرده است و برخی صرفا نگاه تجاری دارند و برخی تنها نگاه هنری دارند که هر دو یک نوع نگرش افراطی است. ما می‌خواهیم فضایی را ایجاد کنیم که در قالب فناوری، صنایع‌دستی را در یک بستر استاندارد عرضه کنیم.

در ادامه این نشست خبری، ایمانی خوشخو با اشاره به تسهیلاتی که برای رشد ایده‌ها تخصیص داده می شود، گفت: از آنجایی که وظیفه اصلی پارک‌های علم و فناوری حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های استارتاپی است، ما در این مجموعه زیربنای لازم را برای رشد و شکوفایی نوپایان عرصه صنایع فرهنگی تاسیس کرده‌ایم. یک بخش مهم این زیرساخت‌ها تسهیلات است که امروزه که با صندوق امید و صندوق فناوری‌های ریاست جمهوری ارتباط تنگاتنگی داریم، صاحبان ایده‌ها این تسهیلات را با شرایطی که مقرر شده است، می‌توانند دریافت کنند. اکنون برخی شرکت‌ها در آستانه نهایی شدن دریافت تسهیلات هستند.  

به گفته ایمانی خوشخو، در راستای حمایت از ایده‌ها در برخی موارد به نوع ایده بستگی دارد، برای مثال اگر ایده فرهنگی فردی به طور مستقیم به صرفه اقتصادی منتج شود، در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گام به گام با ایده پرداز جلو می رود تا آن را به یک موسسه خوب تبدیل کند.

او ادامه داد: برای مثال، در بحث گردشگری چند ایده مهم دریافت کردیم، اگرچه شیوع پاندمی کرونا فعالیت این افراد را تا حدی با اخلال رو به رو کرد؛ اما فعالیت آنها اینگونه بود که علاقه‌مندان به سفر و گردشگری می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها مکان یا سفر خود را انتخاب کنند یا در انتخاب مکان سفر به آن ها کمک شود.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی با اشاره به توجه کشورهای خارجی به صنایع‌دستی داخلی در ایران، گفت: همواره توجهی که خارجی‌ها به صنایع‌دستی ما دارند بیشتر بوده است؛ اما ما کمتر توانستیم حداقل در راستای بهبود وضعیت اقتصادی خودمان این صنایع را به خارج از کشور صادر کنیم. گفتنی است بخش دیگر فعالیت ما در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تسهیل در زمینه صادرات است. در این راستا نشست‌هایی صورت گرفته تا تسهیلات لازم را فراهم کنیم. اعتقاد ما این است که صادرات صنایع دستی می تواند یک صادرات غیرنفتی بسیار مهم باشد.

ایمانی خوشخو در پایان این نشست، خبر از برگزاری جلسه‌ای با روسای وزارت امور خارجه به منظور ایجاد زمینه های لازم در بحث صادرات صنایع‌فرهنگی داد و گفت: صنایع دستی ارتباط میان مردم است که به آن دیپلماسی عمومی هم می‌گویند. هدف ما از برگزاری این جلسه تسهیل در امر صادرات است. پارک علوم و فناروی‌های نرم و صنایع‌فرهنگی نخستین و تنهاترین مجموعه در این حوزه است که یقینا شروع کار ما با دوستانی است که ایده دارند. در تلاش هستیم از استارتاپ‌ها حمایت کنیم و نگاه جدی تری در حوزه‌هایی که مربوط به پارک می شود داریم.

نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی با شعار پیش به سوی آینده‌ای روشن روز ۱۵ بهمن مصادف با ولات حضرت فاطمه زهرا (س) و سومین روز دهه فجر در  پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …