«چشمه‌علی» سرانجام در فهرست میراث طبیعی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی استان تهران از ثبت چشمه‌علی در فهرست میراث طبیعی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، «چشمه‌علی» سومین اثر طبیعی استان تهران است که به فهرست میراث طبیعی ملی راه یافت. پیش از آن، آبشار سنگان و درخت چنار امامزاده قاسم سنگان از تهران در این فهرست ثبت شده بودند.

چشمه‌علی از جمله میراث پرمناقشه بوده که در سال‌های گذشته خشک شدن تدریجی آب آن بر اثر عبور خط ۶ مترو و ورود آب‌های فاضلاب در طی حفاری‌های مترو، حواشی زیادی را برای این چشمه هفت‌هزارساله رقم زد. هرچند آب چشمه‌علی از سال ۱۳۹۷ به تدریج دچار کاهش شده بود. با این حال اواخر سال ۹۸ آب چشمه به حالت طبیعی برگشت.

اوایل امسال نیز پرونده چشمه‌علی به عنوان نخستین اثر طبیعی شهر ری برای ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور در دستور کار قرار گرفت تا سرانجام در اسفندماه امسال لوح ثبت آن امضا شد. مجموعه چشمه‌علی حدود ۸۶ سال پیش، به دلیل نقوش برجسته و وجود باروی ری و تپه باستانی در مجاورتش، به عنوان میراث تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود.

چشمه‌علی را در دوره باستان «سورین» می‌نامیدند که احتمالاً برگرفته از نام دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی است و نام فعلی آن برگرفته از نام حضرت علی (ع) است. قدمت چشمه‌علی را بیش از هفت هزار سال تخمین زده‌اند. در گذشته فرش‌فروش‌ها و مردم تهران قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی‌ای است که فرش را خوب پاکیزه و روشن‌تر می‌کند، می‌شستند.

مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین از ثبت درخت چنار سوهانک به عنوان چهارمین میراث طبیعی تهران به ایسنا خبر داد و گفت: تا پایان سال دو پرونده دیگر شامل درخت توت میدان کوچک شهر ری و درخت چنار امامزداده یحیی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …