چند پیشنهاد برای جبران آسیب کرونا به بومگردی‌ها

مدیر یک اقامتگاه بومگردی گفت: در بحران کرونا و هنگام جبران خسارت‌های آن نباید همه واحدهای فعال صنعت گردشگری را در یک کفته ترازو قرار داد.

فرانگیز عامری، مدیرعامل خانه توریست زواره و مزرعه و دهکده‌ای تفریحی در اردستان اصفهان که حدود ۱۱ سال پیش با این اعتقاد که اجرای طرح توسعه پایدار گردشگری روستایی و ایجاد زیرساخت در روستا می‌تواند ضمن احیای  روستا منجر به مهاجرت معکوس و تنها راه کمک به رونق اقتصادی باشد، به همراه خانواده‌اش از تهران به اردستان مهاجرت معکوس کرد، با اشاره به بسته حمایتی بحران ویروس کرونا، یادآور شد: هدف و چشم‌انداز افراد کارآفرین از نوع بومگردی  در راستای توسعه پایدار گردشگری، احیای روستاها، ایجاد انگیزه مهاجرت معکوس، احیای سنت‌ها و فرهنگ ملی و احیای شغل پدری و اجدادی است، بومگردی‌ها مسؤولانه و با یک نگاه ملی و اکثریت با سرمایه شخصی در این صنعت سرمایه گذاری کرده‌اند و می‌توان گفت بخشی از مسؤولیت اجرایی دولت را مسؤولانه به عهده گرفته‌اند.

وی افزود: با علم به این‌که این‌گونه این اقامتگاه‌ها صرفا در سفرهای گردشی گزینه‌های مردم خواهد بود و در زمان  بحران، به خصوص شیوع پاندمیک ویروس کرونا، این اقامتگاه‌ها و به طور کل گردشگری از سبد نیازهای مردم در سطح ملی و بین‌المللی  برای مدت طولانی خارج  کرده است، پیشنهاد می‌کنم در بسته‌های حمایتی که در نظر گرفته شده، مسؤولان با توجه به شرایط اقامتگاه‌های بومگردی همه واحدهای فعال در صنعت گردشگری را در یک کفه ترازو قرار ندهند.  

عامری همچنین پیشنهاد کرد: در صورت ممکن زمان در نظر گرفته شده برای تسهیلات بین شش تا یک سال باشد. در صورت پرداخت تسهیلات و نیاز ضامن، از واحد مورد نظر ضمانت گرفته شود و در صورت ممکن وام بدون بهره باشد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر این اقامتگاه‌ها تولید صنایع دستی هم دارند برای ایجاد نقدینگی در واحدهای اقامتی  صنایع تولیدی توسط دولت خریداری شود.

بسته حمایت از گردشگری در بحران کرونا شامل امهال سه ماهه مالیات، اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی، امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح «گام» (گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی بدون افزایش تورم)، امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرح ۱۲ درصد، می‌شود که تا کنون انتقادهای زیادی از سوی فعالان گردشگری به آن وارد شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه‌ای با معاون اول رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی نیز با یادآوری این‌که ۸۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت گردشگری فعال هستند که حمایت و برنامه‌ریزی نکردن از این صنعت می‌تواند باعث بیکاری ۸۰ هزار نفر در کشور شود، با درخواست تخصیص رقم ۳۸هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که ۳۰ درصد آن به‌صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به‌صورت تسهیلات است، پیشنهاد کرد: این رقم با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی، در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

مونسان همچنین گفت: در خصوص امهال تسهیلات اعطایی به فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به شرایط پیش‌آمده، این افراد قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند،  لذا از شما درخواست داریم تا این امهال یک‌ساله شود. هم‌چنین زمان پرداخت بیمه حق کارفرما نیز تا پایان شهریورماه تمدید شود.

عبدالناصر همتی ـ رییس کل بانک مرکزی ـ پس از آن جلسه در صفحه اینستاگرام خود ضمن تایید حجم خسارت‌های وارد شده به صنعت گردشگری، این نکته را یادآور شد که «مهمترین لطمه و آسیب این ویروس گرفتن جان بسیاری از هموطنان است که آثار اقتصادی در مقایسه با آن ضایعه تأسف بار اهمیت بسیار کمتری دارد. البته آثار مالی و اقتصادی آن هم مهم است ولی با توجه به مشکلات جدی بودجه‌ای دولت به خاطر فشار تحریم‌ها اینکه فکر کنیم همه آسیب‌های وارده قابل جبران باشد مقدور نیست، ولی این اطمینان را دادم که نظام بانکی حداکثر همراهی و کمک را به فعالان گردشگری خواهد کرد؛ چراکه رونق گیری فعالیت این بخش از خدمات، منوط به برگشت شرایط کاملاً عادی از نظر ریشه کنی ویروس است. »

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …