کاهش وابستگی کشور به قطعات تجهیزات دوار صنایع نفت و فولاد

یاتاقان‌ها قطعات تجهیزاتی دوار هستند که تاکنون عمدتا از خارج کشور وارد می‌شدند؛ ولی اکنون از سوی محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به تولید صنعتی رسیده است و اکثر صنایع از جمله فولاد از این قطعه بهره مند شده‌اند.

مهدی سعادتمند مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در این شرکت، یاتاقان‌های لغزشی که مربوط به صنایع دوار و تجهیزات صنعتی هستند را به تولید رسانده ایم، گفت: یاتاقان‌های تولید شده را به صنعت فولاد تحویل دادیم.

وی یاتاقان‌ها را قطعات حساسی دانست که باید با دقت بالا تولید شوند و خاطر نشان کرد: تولید یاتاقان‌های سه لایه با پوسته فولادی از دیگر محصولاتی است که در سیستم‌های دوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یاتاقان‌های 3 لایه یاتاقان‌هایی با پوسته فولادی هستند که به روش گریز از مرکز برنز بر روی آنها ریخته گری با آلیاژ خاصی روی آن آبکاری می‌شود.

سعادتمند با تاکید بر اینکه شرکت دانش بنیان تحت مدیریت وی، پیشگام تولید این محصول در کشور است، اظهار کرد: از این نوع یاتاقان‌ها در صنایعی که تجهیزات آنها نیاز به دور بالاتری دارد به کار برده می‌شود؛ چرا که  یاتاقان‌های دو لایه در این شرایط دچار خستگی می‌شوندد و این نوع یاتاقان‌ها می‌تواند شرایط بهینه را برای صنایع فراهم کند.

وی با بیان اینکه این یاتاقان ها جزء اقلام وارداتی محسوب می شوند، گفت: این قطعه حساس است و باید با دقت به تولید برسد؛ یاتاقان‌ها معمولا در تجهیزاتی که در دور بالا هستند استفاده می‌شوند و تاکنون این قطعه وارداتی بوده است و در صورت بروز مشکل در واردات این قطعه، صنایع دچار رکود خواهند شد.

سعادتمند با تاکید بر اینکه استفاده از یاتاقان‌های بومی شده می‌توانند مشکل سیستم‌های دوار را از بین ببرند، ادامه داد: این محصول با کیفیتی همچون نمونه‌های خارجی به تولید رسیده و مزیت رقابتی آن قیمت پایین‌ نسبت به نمونه‌های خارجی و دسترس پذیر بودن آنها است.

سعادتمند کاربرد این محصول را در صنایع نفت، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه فولاد، مخابرات، سیمان و هر صنعتی که به تجهیز کمپرسور و توربینی نیاز داشته باشد عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …