کتاب "روش‌های زیست‌فناوری برای پایدارسازی کناره آبراهه‌ها"

کتاب «روش‌های زیست‌فناوری برای پایدارسازی کناره آبراهه‌ها» ترجمه دکتر دکتر علی نورزاد، عضو هیات علمی دانشکده عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حامد نیرومند، عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در عصر حاضر ‌به‌کارگیری فناوری‌های جدید در رشته‌های گوناگون و به‌ویژه ایجاد همکاری مشترک در تمامی رشته‌ها، سبب پیشرفت و خدمت‌رسانی روزافزون به بشر شده است. ‌به‌کارگیری روش‌های زیست‌فناوری در حکم فناوری‌های سبز و پایدار، عرصه‌ای جدید در مهندسی عمران و در گرایش‌های گوناگون، به‌ویژه در رشته مهندسی ژئوتکنیک ایجاد کرده است. در کتاب روش‌های زیست‌فناوری برای پایدارسازی کناره آبراهه‌ها، به استفاده از گیاهان به‌منزله روشی زیست‌فناورانه، برای محافظت از حاشیه رودخانه و کنترل فرسایش آن اشاره شده است که در کشورهای متمدن سابقه دیرین دارد.

در حال حاضر زیست‌فناوری یکی از مهم‌ترین محورهای ‌های‌تک در کشورهاست و ارتقای زیست‌فناوری یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های تعیین‌کننده توسعه در شاخه‌های گوناگون علمی محسوب می‌شود. کشور ایران، با دراختیار داشتن تنوع گسترده اقلیمی، جغرافیایی و منابع طبیعی اولیه در خشکی، دریا و الگوی منحصربه‌فرد ژنتیکی در تمامی زمینه‌های انسانی، گیاهی و جانوری (به‌طوری‌که به گفته برخی دانشمندان علم ژنتیک، ارزش اقتصادی برخی از این ذخایر ژنتیکی از ذخایر معدنی و نفت به‌مراتب بیشتر است)، از غنی‌ترین و مناسب‌ترین کشورهای جهان برای دستیابی به فناوری‌های حاصل از منابع زیستی است.

روش‌های مهندسی زیست‌فناوری (مهندسی زیستی) در علم مهندسی عمران و به‌ویژه گرایش ژئوتکنیک که در این کتاب خلاصه شده، بیشتر به‌واسطه آزمون‌وخطا توسعه یافته‌اند و مبتنی بر تجربه عملی بلندمدت‌ هستند. این شیوه‌های «نرم» مهندسی امکاناتی را برای تکمیل، بهبود یا حتی در برخی موارد جایگزینی سازه‌های سنتی سختگیرانه فراهم می‌آورند، همانند اجرای سنگ‌ریزی یا گابیون. همچنین ازنظر محیط‌زیستی روش‌های مناسب‌تری را برای ایجاد پایداری در حاشیه رودخانه‌ها ارائه می‌دهند که در عین حال کاربری زمین و مقررات ایمنی را فراهم می‌کند. اگرچه این کتاب درباره مهم‌ترین روش‌های ساخت زیست‌فناورانه در حفاظت از حاشیه رودخانه‌ها و ترمیم حوضه آبخیز در اروپای مرکزی است، اما باتوجه ‌به تنوع زیستی در ایران نیز کاربرد دارد و برای رشته‌های مهندسی معدن، بیوتکنولوژی، مهندسی مشاور و همچنین مؤسسه‌های پیمانکاری ژئوتکنیک و دانشجویان و استادان فعال در این عرصه‌ها کاربردی و سودمند است.

به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، ​​​کتاب «روش‌های زیست‌فنـاوری برای پایدارسازی کناره آبراهه‌ها» نوشته مارتین دُنات در  ۱۳۶ صفحه رقعـی با قیمت ۴۰۰ هزار ریال توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …