کرونا در سایت‌های توریستی می‌چرخد؟ + فیلم

سایت‌های توریستی در ایران درحالی از جمعیت موج می‌زند که خطر اوج دوباره کرونا هشدار داده شده است.

به گزارش ایسنا، جدیدترین آمار وزارت بهداشت، شمار مبتلایان کرونا را تا امروز ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر اعلام کرده است، با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همانند دوران پیش از کرونا، مردم را به سفر تشویق می‌کند. در فیلمی که اخیرا این وزارتخانه منتشر کرده پل معلق شهرستان هیر در استان اردبیل را در ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان نشان می‌دهد و با بازنشر فیلم دیگری از مصاحبه دوربین صدا و سیما با یک شهروند تهرانی، مردم را تشویق می‌کند که برای دیدن این پل معلق به شهرستان هیر سفر کنند.

ویدئو با این متن که «حضور کم‌نظیر مسافران و گردشگران در پل معلق شیشه‌ای هیر؛ اردبیل» منتشر شده است، در بین بازدیدکنندگان تعداد انگشت‌شماری مشاهده می‌شوند که از ماسک استفاده کرده‌اند، فاصله اجتماعی و یا دیگر پروتکل‌های بهداشتی مربوط به اماکن توریستی به هیچ وجه رعایت نشده است و به نظر نمی‌آید ظرفیت بازدید از این مکان توریستی به خاطر کرونا، محدود شده باشد.

این وضعیت تکرار اتفاقی است که در دیگر سایت‌های تاریخی و توریستی پس از بازگشایی، درحال وقوع است. با وجود پروتکل‌هایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خود برای بازدید از این اماکن تدوین کرده است اما قید و تعهدی برای رعایت آن نیست.

این درحالی است که سایر کشورها تدابیر سختگیرانه‌ای را برای اماکن توریستی و موزه‌ها به اجرا گذاشته‌اند؛ استفاده از ماسک در این اماکن بدون هیچ شرطی الزامی است و فاصله‌گذاری اجتماعی اغلب رعایت می‌شود. سوای این تدابیر و با وجود خسارت‌های مالی ناشی از کرونا به صنعت گردشگری، ظرفیت بازدید در بیشتر مراکز گردشگری کمتر شده است، مثلا در موزه «گوگنهایم بیلبائو» که به عنوان نخستین مرکز فرهنگی بزرگ اسپانیا پس از مدت طولانی تعطیلی بازگشایی شد، ساعت بازدید به ۵ ساعت و ظرفیت بازدیدگان موزه به نصف رسیده است. در موزه‌های واتیکان نه تنها استفاده از ماسک اجباری شده بلکه دمای بدن بازدیدکنندگان پیش ازورود به موزه‌ها اندازه‌گیری می‌شود و جمعیت گروه‌های بازدید به ۲۵ نفر می‌رسد.

برج کج پیزا که سالانه پذیرای پنج میلیون گردشگر بود حالا فقط اجازه ورود همزمان به ۱۵ نفر را می‌دهد، همه بازدیدکنندگان باید از ماسک استفاده کنند و یک قطعه الکترونیکی هشداردهنده همراه دارند که در صورت کم شدن فاصله اجتماعی کمتر از یک متر به صدا در می‌آید. این تدابیر سختگیرانه در برج کج پیزا درحالی اتخاذ شده که محوطه آن سرپوشیده نیست.  مشابه این قانون در دیگر اماکن توریستی ایتالیا نیز به اجرا گذاشته شده است، ضمن این‌که تعداد بازدیدهای روزانه در برخی سایت‌های این کشور کمتر از آن چیزی تعیین شده که در برج پیزا است.

در فرانسه نیز ظرفیت بازدید از اماکن توریستی به ویژه موزه‌هایی مثل لوور که با مساله ازدحام جمعیت مواجه‌اند، کاهش یافته است. قانون کاهش جمعیت بازدیدکننده و گردشگر در چین هم اجرا می‌شود، موزه قصر در شهر ممنوعه که یکی از پربازدیدکننده‌ترین مکان‌های توریستی چین شناخته می‌شود قبل از کرونا روزانه ۸۰ هزار بازدیدکننده داشت ولی حالا این تعداد به ۵ هزار نفر در روز رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …