کشاورزان پیشرو در قم، به دنبال توسعه تکنولوژی کشاورزی هستند

ایسنا/قم دکتر عباس پور میدانی گفت: در مجموع توسعه و پیشرفت و نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در سطح استان مطلوب است و چشم انداز آینده مان هم بهتر از این خواهد بود.

دکتر عباس پور میدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک استان قم گفت: بحث افزایش بهره وری آب یکی از پروژه های مهم سازمان جهاد کشاورزی در حفظ و پایداری تولیدات کشاورزی بوده و در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار هکتار از کل اراضی زراعی و باغی استان که حدود ۳۰درصد از کل اراضی دایر هستند تحت انواع سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

 وی افزود: دولت در رابطه با اجرای سیستم های آبیاری کمک‌های بلاعوض می‌کند یعنی حدود ۸۵ درصد از اعتبارات لازم را به صورت بلاعوض و رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و ۱۵ درصد باقی مانده به عنوان خودیاری، آورده خود کشاورز است بنابراین نحوه عملکرد دولت به صورت تسهیلات نیست  ۸۵درصد کمک‌های بلاعوض دولت و ۱۵ درصد آورده کشاورز است.

پور میدانی در خصوص تغییر الگوی کاشت بیان کرد: یک پروژه و یا بهتر است بگوییم یک مطالعه و طرح کامل تحت عنوان اصلاح الگوی کشت در سطح استان داریم که جنبه های فنی و علمی موضوع را مطالعه کرده و در حال حاضر کل پروژه‌ها را در قالب این طرح مطالعاتی انجام می‌دهیم و کمتر استانی دارای چنین طرحی است.

وی افزود: در طرح اصلاح الگوی کشت پیش بینی شده کشت گیاهان علوفه‌ای که تولید ماده خشک و در واقع تولید علوفه‌ای زیاد امّا مصرف آب کم دارند گسترش پیدا کند و در طول یکسال گذشته بیش از ده مزرعه نمایشی و الگویی را با بیش از ۱۷ گونه علوفه‌ای که در قم کشت نمی‌شده در سطح استان ایجاد کردیم و گیاهانی همچون نخود علوفهای، کلزا، ماشک، خارشتر را به صورت الگویی کشت و دامداران را با آن‌ها آشنا کردیم و در حال ترویج گیاهانی هستیم که می‌توانند جایگزین گیاهان پر آب بری مثل یونجه و ذرت بشوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص امکانات کشت گلخانه‌ای در استان یادآور شد: تا سه سال قبل در مجموع ۳۲ هکتار وسعت گلخانه‌های استان بوده که این ۳۲ هکتار اکثرا در قالب سه مجتمعی بوده که خود سازمان جهاد پیگیری و احداث کرده امّا در طول سه سال گذشته ما در مجموع بیش از ۳۰ هکتار گلخانه احداث کردیم که معادل با کل دوره فعالیت‌های مرتبط با موضوع بوده است.

وی با تأکید بر این که احداث ۳۰ هکتار گلخانه توسط بخش خصوصی انجام شده، اضافه کرد: در همین راستا تسهیلات ارزان ۹ درصد و در طول سال گذشته هم ۱۴ درصد در اختیار بهره برداران قرار دادیم و در حال حاضر هم در مجموع حدود ۵۰ هکتار گلخانه یا در دست احداث است یا مراحل نهایی تصویب و طراحی را میگذراند و به زودی مراحل احداث آن انجام می‌شود و اگر در زمینه تأمین تسهیلات مشکلی ایجاد نشود و سازمان‌های مرتبط مثل  آب، برق و گاز تعامل و همکاری خوبی که تا به حال داشتند ادامه بدهند ما در طول یکسال آینده حدود ۵۰ هکتار گلخانه را به وسعت گلخانه‌های استان اضافه خواهیم کرد.

پور میدانی تصریح کرد:کشاورزی در ایران به ویژه در استان قم با سرمایه بخش خصوصی انجام می‌شود و اقدامات دولت در امور زیر ساختی و زیر بنایی مثل کانال‌های عمومی، احداث سدها و بندها، تغذیه آبخانه‌ها و  تسهیلات بانکی است و اصل سرمایه گذاری توسط کشاورز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این که از بهمن سال گذشته تا امروز در حدود ۵ ماه ۴۵ پروژه بخش کشاورزی را با محوریت فعالیت‌های بخش خصوصی و با اعتباری بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان در هفته جهاد به بهره برداری می‌رسانیم، اظهار کرد: این فعالیت‌ها شامل ۷ پروژه آب و خاک با اعتباری نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان که اکثرا کمک های بلاعوض بوده با  ایجاد ۶۴ اشتغال مستقیم، ۱۰ پروژه در زمینه تولیدات دام و طیور با اعتبار حدود ۱۴ میلیارد تومان با ایجاد ۲۳  اشتغال، ۷ پروژه در زمینه شیلات و آبزیان با اعتباری نزدیک به ۲۱ میلیارد تومان با ایجاد ۷۸ اشتغال و همینطور بیش از ۲۰ پروژه صنایع تبدیلی و غذایی با بیش از ۴۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال مستقیم ۱۹۵ نفر و همچنین یک پروژه گلخانه‌ای با اعتبار ۵ میلیارد تومان با ایجاد۲۰  اشتغال می‌شود، لذا در مجموع بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان شامل ۴۵ پروژه و با اشتغال زایی ۳۸۰ نفر مستقیم در این هفته به بهره برداری می‌رسد.

پور میدانی در مورد آموزش و آگاهی کشاورزان از روش‌های جدید کشاورزی گفت: در شبکه‌های آموزش سیاک و تاک که متعلق به سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و معاونت ترویج سازمان است هر روزه چهار ساعت کلاس آموزشی برای بهره برداران وجود دارد که به صورت پخش زنده کارشناسان و بهره برداران پیشرو مطالب علمی و فنی را ارائه می‌دهند همچنین چاپ بروشور و کتابچه و برگزاری روز مزرعه وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشاورزی مفهومی به نام کارشناسان پهنه وجود دارد که وظیفه دارند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشاورز قرار بدهند و همین طور سوالات کشاورزان را در مباحث فنی پیگیری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تأکید بر شکننده بودن اکوسیستم منطقه اظهار کرد: حتی الامکان باید از بحث تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود و نباید همین حداقل زمین‌های کشاورزی که ۵ تا ۶ سطح از کل وسعت استان است صفر بشوند و لذا سعی می‌کنیم از این اراضی محدود حفاظت کنیم و تغییر کاربری با شرایط بسیار سختی و فقط در سطوح بسیار محدود و در فعالیت های مرتبط با توسعه استان همچون ساخت راه و یا استقرار یک واحد کشاورزی صنایع تبدیلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اراضی کشاورزی باید به عنوان کمربند سبز اطراف شهر باقی بمانند و حتی الامکان باید توسعه شهر را به سمتی ببریم که اراضی کشاورزی نباشد به طوری که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هکتار در امتداد جاده ورجان به شهر اضافه کردیم که فشار بر روی اراضی زراعی کمتر باشد.

پور میدانی با اشاره به این که در طول این چندین سال گذشته فشارهای اقتصادی خارجی، تحریم‌های ظالمانه و وضعیت ناپایدار اقلیمی مثل خشکسالی‌ها و سیل‌ها فشار زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد، یادآور شد: دولت تا جایی که امکان داشت با تأمین نهاده ها به قیمت ارز یارانه‌ای و همین طور با قرار دادن تسهیلات و حتی اختصاص اعتباراتی برای جبران خسارت‌های سیل و خشکسالی حمایت‌هایی داشت که تأثیر بسیار زیادی در پایداری تولیدات کشاورزی داشته است.

وی در خصوص انتظارات سازمان جهاد کشاورزی از دولت آینده گفت: انتظار داریم دولت آینده هر فرد و گروهی که هستند بحث امنیت غذایی و بحث پایداری منابع آب و خاک را خیلی جدی و حتی بیش از گذشته مورد توجه قرار بدهند و  باکمک به حفظ منابع پایدار و تولیدات مناسب در راستای خود کفایی و تأمین امنیت غذایی گام برداریم.

پور میدانی با تأکید بر این که در حال حاضر کشاورزی سنتی پاسخگو نیست و در تمام زمینه ها باید کشاورزی صنعتی داشته باشیم، بیان کرد: اخیرا مفاهیمی مثل کشاورزی هوشمند و ورود تکنولوژی به کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و در استان قم هم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و به صورت آزمایشی سمپاشی مزارع گندم را با پهپادها انجام دادیم همچنین در بحث سیستم آبیاری، گلخانه‌ها و واحدهای تولید آبزیان از گونه‌ها و تکنولوژی‌های روز استفاده می‌شود و از نظر ضریب مکانیزاسیون در سال گذشته توانستیم تقریبا تمام نیاز کشاورزان به تراکتور و ادوات را از طریق تسهیلات تأمین کنیم.

 وی ادامه داد: در مجموع توسعه و پیشرفت و نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در سطح استان مطلوب است و چشم انداز آینده مان هم بهتر از این خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: قم دارای کشاورزان پیشرو است که خواهان سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی هستند و کیفیت و کمیّت تولیدات نسبت به وسعت محدود اراضی کشاورزی استان بسیار مطلوب است و دارای عملکرد و بهره وری بسیار بالایی هستیم.

 پور میدانی در پایان ضمن تبریک هفته جهاد به همه جهادگران گفت: یاد شهدای جهاد را گرامی می‌داریم که در واقع فرهنگ جهادی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی به یادگار گذاشتند و هر جایی که شما کلمه فرهنگ جهادی را از بیانات مقام معظم رهبری، مسئولین و مردم می‌بینید که ما باید برای حل مشکلات فرهنگ جهادی داشته باشیم این میراث جهادگران عرصه‌های تولید و خودکفایی در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی و بعد از آن هم جهاد گرانی که در عرصه تولید و امنیت غذایی فعالیت داشتند بوده و انشالله بتوانیم  این فرهنگ را پاس بداریم و در کلیه فعالیت‌های تولیدی کشاورزی هم فرهنگ جهادی را حفظ کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …