کیفیت کاهوهای فضایی مانند کاهوهای زمینی است

پژوهشگران ناسا با بررسی کاهوهایی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش داده شده بودند، به این نتیجه رسیدند که کیفیت کاهوهای فضایی، با کاهوهای پرورش یافته روی زمین تفاوتی ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، کاهویی که در فضا رشد می‌کند، می‌تواند به اندازه کاهوی زمینی، مغذی باشد و این نشان می‌دهد که شاید فضانوردان روزی بتوانند غذای خود را تولید کنند.

“جیوایا ماسا”(Gioia Massa) و همکارانش در “مرکز فضایی کندی”(KSC) ناسا، سه دسته کاهو را که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش یافته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران، این کاهوهای فضایی را با کاهوهایی مقایسه کردند که روی زمین و در شرایطی مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد کرده بودند و میزان رطوبت، تراکم دی‌اکسید کربن و دمای آنها کنترل شده بود.

آنها با کشت باکتری که روی کاهو وجود داشت و بررسی توالی DNA آن دریافتند که کاهوهای فضایی، ریزارگانیسم‌های بیشتری نسبت به کاهوهای زمینی در بر دارند. ماسا گفت: ما انتظار چنینی نتیجه‌ای را داشتیم زیرا فضانوردان، باکتری‌هایی را دارند و در فضا نیز قطعا ریزارگانیسم‌هایی زندگی می‌کنند.

این بررسی نشان داد که سطح مواد مغذی میان دو نوع کاهو، شباهت بسیاری دارد.

ماسا ادامه داد: این نتایج تاحدودی غافلگیرکننده بود زیرا ما فکر می‌کردیم که شاید سطح مواد مغذی در گیاهان فضایی، متفاوت باشد. فضانوردان، طعم کاهوی فضایی را دوست داشتند و آن را همراه با تاکو و چیزبرگر مصرف کردند.

ماسا افزود: پژوهشگران اکنون دانه‌های دیگری از جمله کلم‌برگ و کلم را نیز برای پرورش به فضا فرستاده‌اند. من باور دارم که گیاهان برای رژیم غذایی فضانوردان در آینده بسیار مهم خواهند بود و ما قصد داریم آنها را کاملا مستقل از زمین پرورش دهیم.

پیش از این که گیاهان به منبع غذایی پایداری برای فضانوردان تبدیل شوند، باید چالش‌های بسیاری مانند کمبود نور، جاذبه متفاوت و سطح تابش در فضا را برطرف کرد.

این پژوهش، در مجله “Frontiers” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …