گام‌ بلند قطب پزشکی جنوب شرق کشور در گردشگری سلامت

ایسنا/یزد یزد به عنوان قطب پزشکی جنوب شرق کشور و یکی از مقاصد گردشگری سلامت با سرانه ۲.۵ برابری ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی، توسعه زیرساخت‌های درمانی خود را برای رفع نیازهای ۱۵ سال آینده استان با ایجاد قریب ۲۳۰ هزار مترمربع فضای درمانی جدید در دست اجرا دارد.

یزد یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران در کنار استان‌های اصفهان و فارس است که در سال‌های اخیر و به دنبال ثبت جهانی بافت تاریخی بزرگ و پویای آن علاوه بر گردشگران خارجی، با استقبال قابل توجه گردشگران داخلی مواجه شده است، البته مدیریت یکپارچه و تنوع گردشگری در این استان اعم از گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی، گردشگری معنوی، گردشگری روستایی و گردشگری سلامت و انواع دیگر گردشگری را نباید در این زمینه نادیده گرفت.

برخورداری یزد از کادر درمانی و متخصصان متبحر و همچنین مراکز درمانی دارای استانداردهای نسبتاً مطلوب‌تر با هزینه‌های پایین‌تر در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور، این استان را به یکی از مهمترین قطب‌های پزشکی کشور نیز تبدیل کرده به طوری که همواره میزبان بیماران زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور است و با وجود جاذبه‌های گردشگری، رونق «گردشگری سلامت» در این خطه را رقم زده است.

هر چند که به اعتقاد برخی از کارشناسان، یزد هنوز دارای صنعتی به نام «گردشگری سلامت» به معنای واقعی کلمه نیست اما گام‌های ارزشمندی در این مسیر برداشته شده که از مهمترین عوامل توسعه این بخش را می‌توان توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شامل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بخش‌های وابسته به آن‌ها مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌های تخصصی برشمرد.

«یحیی دامن‌خشک» سرپرست مدیریت منابع فیزیکی و طرح‎های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز به موفقیت‌های استان در این زمینه اذعان می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یزد را با سرانه ۲.۵ برابری ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی دارای وضعیت مطلوبی از نظر زیرساخت‌های بهداشت و درمان می‌داند.

وی در این باره اظهار می‌کند: یزد به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور همواره پذیرای بیمارانی از سراسر کشور به ویژه استان‌های جنوبی است به نحوی که ۴۵ تا ۵۵ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های یزد غیربومی استان هستند.

وی با بیان این که ۷۰ درصد بیماران سرپایی استان یزد را نیز افراد غیربومی شامل می‌شوند،‌ اضافه می‌کند: این بیماران که اکثراً از مناطق جنوبی کشورمان به یزد سفر می‌کنند، علاوه بر بازده اقتصادی برای استان، در مدت اقامت خود در این استان به رونق گردشگری یزد نیز کمک می‌کنند.

به گفته‌ی این مسئول، یزد علاوه بر زیرساخت‌های مناسب از تعداد قابل توجهی پزشک و متخصص برجسته در حوزه بهداشت و درمان نیز برخوردار است و علاوه بر این هزینه‌های درمانی در این استان به مراتب از مراکز درمانی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان نیز پایین‌تر است  و توانسته اعتماد قشر قابل توجهی از مردم را برای درمان به خود جلب کند.

وی به اجرای حدود ۱۲۴ طرح عمرانی در حوزه بهداشت و درمان استان یزد طی شش سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح‌ها  ۱۳۷ هزار و ۱۲۹ مترمربع به وسعت فضاهای بهداشتی استان یزد افزوده شده و این در حالی است که هم‌اکنون نیز ایجاد ۲۲۶ هزار و ۹۶۷ مترمربع فضای جدید نیز در دست اجراست که حدود ۱۲۰ هزار مترمربع از این زیرساخت‌ها تا پایان دولت فعلی و به شرط تامین اعتبار به اتمام خواهد رسید.

دامن‌خشک با تاکید بر این که با اجرای طرح‌های نامبرده در بخش درمان نیاز ۱۵ سال آینده یزد در این حوزه تکمیل خواهد شد، در مورد طرح‌های مختلف توسعه بیمارستانی در نقاط مختلف این استان یادآور می‌شود: در قالب طرح‌های در دست اجرای این بخش ۷۸۰۰ مترمربع فضای بیمارستانی و ۲۰۰۰ مترمربع فضای اورژانس در میبد، ۶۱۰۰ متر مربع بیمارستان و ۲۰۰۰ متر مربع اورژانس در اردکان، ۱۲ هزار متر مربع بیمارستان خیریه در اشکذر، تجهیز و توسعه بیمارستان سوختگی یزد با زیربنای ۴۳۰۰ مترمربع و ایجاد بخش پیوند شهید صدوقی با زیربنای ۷۸۰۰ مترمربع به زیربنای حوزه سلامت و درمان افزوده می‌شود.

وی توسعه بیمارستان مهریز به وسعت هشت هزار مترمربع و توسعه و جایگزینی بیمارستان بافق با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع را از دیگر طرح‌های در دست اقدام برمی‌شمارد و اضافه می‌کند: فاز دوم طرح‌های بیمارستانی ابرکوه با زیربنای ۳۳۰۰ متر مربع در دست ایجاد است و بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی تفت نیز به مناقصه گذاشته شده و تا سال ۹۹ ایجاد می‌شود که در مجموع با راه‌اندازی این بخش‌ها ۷۲ هزار متر مربع فضا و ۸۰۰ تخت به مجموعه درمانی استان افزوده خواهد شد.

سرپرست مدیریت منابع فیزیکی و طرح‎های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه اعتبارات خیری را یکی از عمده‌ترین عوامل پیش برنده توسعه زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان استان ذکر و در این باره تصریح می‌کند: امسال در مجموع  ۴۴ طرح عمرانی خیری در حوزه سلامت و درمان استان تعریف و تاکنون ۳۸ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی از طریق خیرین جذب شده‌ که به طور نمونه می‌توان به بیمارستان خیری اشکذر در این مورد اشاره کرد.

وی با تاکید بر این که یزد جزو استان‌های صدرنشین در زمینه تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است، از ایجاد بیمارستان‌هایی با استانداردهای بالا در مناطق محروم‌ استان به ویژه شهرستان‌های خاتم و بهاباد خبر می‌دهد و می‌گوید: یزد در توسعه طرح‌های دولتی نیز سرعت قابل توجهی دارد به طوری که بیمارستان شهید رهنمون با زیربنای ۳۱ هزار مترمربع و ۳۱۶ تخت بستری با هزینه‌ای بسیار کم تنها طی ۶.۵ سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دامن‌خشک در پایان نیز کمبود نقدینگی و اعتبار را دلایل اصلی توقف یا تعویق برخی از طرح‌های عمرانی در این حوزه اعلام می‌کند و متذکر می‌شود: متاسفانه این طرح‌ها به علت تخصیص نیافتن تسهیلات و بعضاً کمبود نقدینگی متوقف و از سرعت پیشرفت آن‌ها کاسته شده است.

لازم به یادآوریست که به دنبال شیوع کروناویروس، بخش بهداشت و درمان استان با برخورداری از پزشکان متخصص و خبره و زیرساخت‌های درمانی مناسب گام‌های موفقی در سطح کشور برداشته است به طوری که در حال حاضر نیز ساخت بیمارستانی پیش‌ساخته در یزد ویژه مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفته که با ایجاد آن بر توانمندی‌های بخش میان رشته‌ای گردشگری سلامت در استان خواهد افزود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …