یک مسیحی که اندیشه امام علی (ع) را ترویج کرد

در مراسم بزرگداشت میشل کعدی، شاعر و ادیب لبنانی عنوان شد: کعدی برای مسیحیان راهب، زاهد و قدیس است و برای برادران مسلمان‌مان یک فقیه و ادیب عاشق امام علی (ع)، که اندیشه حضرت را ترویج کرد و به گوش جهانیان رساند.

به گزارش ایسنا، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به مناسبت زادروز میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی و به منظور پاسداشت و تجلیل از شخصیت و آثار این نویسنده لبنانی، مراسمی را با عنوان «مریدِ خوبان» به صورت مجازی برگزار  کرد.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان،  میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی، حامد الخفاف، رییس دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی در لبنان، عجمی به نمایندگی از وزیر فرهنگ لبنان، نماینده شیخ علی الخطیب، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، و نماینده سفیر کشورمان در لبنان، و همچنین شماری از شاعران، نویسندگان و اندیشمندان لبنانی و ایرانی از حاضران این نشست بودند. 

بزرگداشت بزرگان وظیفه اخلاقی ماست

در ابتدای مراسم فیلمی کوتاه از سیر زندگی کعدی که توسط رایزنی فرهنگی تولید شده بود به نمایش درآمد و سپس عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از حضور مدعوین، اظهار کرد: این نشست به منظور پاسداشت مقام فکری و آثار ماندگار اندیشمند و ادیبی برگزار می‌شود که در اخلاص و اراده و خلق آثار ماندگار درباره سیره اولای الهی و بندگان صالح کم‌نظیر است. میشل کعدی جزء آخرین نسل نویسندگان مسیحی است که در ستایش اهل بیت(علیهم السلام) آثار جاودان و ارزشمندی خلق کرده است. این نویسنده مسیحی ۱۲ جلد کتاب درباره سیره ائمه معصومین تألیف کرده است.

خامه‌یار  با بیان این‌که یکی از وظایف اخلاقی ما در قبال بزرگانی که در میان ما زندگی می‌کنند، بزرگداشت و تجلیل از دستاوردها و آثار ارزشمند آن‌هاست، به ویژگی و شخصیت میشل کعدی پرداخت و گفت: آن‌چه بیش از هر چیز دیگری برایم جالب توجه بود، علاقه و ارادت ویژه این اندیشمند مسیحی به شخصیت حضرت علی (ع) است. کعدی اندیشمندی است که پس از آشنایی با دین مبین اسلام و هنگامی‌که دریافت ارزش‌های انسانی – که مسیحیت نیز بر آن تاکید دارد – در تمام کلمات و سطور و صفحات نهج‌البلاغه نهفته است، رساله دکتری خود را به پژوهش درباره سیره و اندیشه امام علی(ع) اختصاص داد.

او در بخشی از سخنان خود در این نشست، از تصمیم رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای انتشار آخرین کتاب میشل کعدی (کتابی درباره درباره امام حسین مجتبی (ع)) خبر داد.

رایزن فرهنگی ایران در پایان تاکید کرد: به تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و ادبیات فعالیت می‌کنند، اعلام می‌کنم که ما در حال حاضر به شدت نیازمند وحدت و یکپارچگی و احیای ارزش‌های برادری و برابری میان مسیحیان و مسلمانان و پذیرش یکدیگر هستیم.  

کعدی، سنگ‌تراش هنرمند

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس سابق مرکز بین‌المللی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اهمیت جایگاه و آثار میشکل کعدی، گفت: کعدی از شخصیت‌های افتخارآفرین حوزه شعر و ادبیات در لبنان، جهان عرب و کل جهان است. او دارای شخصیتی برجسته است که خلاقیت و نوآوری فرهنگی و فکری از ویژگی‌های بارز آن است. میشل کعدی با روشن‌بینی و قلم خلاق و نوآور خود، توانست شاهکارهای ادبی ارزشمندی برای زبان و ادبیات عربی به ارمغان آورد.

تسخیری در ادامه به ویژگی و مضامین آثار ادبی این اندیشمند مسیحی لبنانی پرداخت و گفت: آثار منظوم و منثور این نویسنده کاملا به دور از تعصب دینی و قومیتی به رشته تحریر درآمده است. ادبیات او عاری از هرگونه  شائبه و جانبداری است، به همین دلیل است که کعدی یکی از منادیان آزادی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. میشل کعدی سنگ‌تراش هنرمندی است که مفاهیم فکری و ادبی خود را برای خلق ادبیات متعهد و هدفدار و در راستای رساندن انسان به تعالی و کمال با کلماتی از سرشت بشری می‌تراشد.

او در پایان خطاب به میشل کعدی گفت: زبان از ستایش آثار گران‌بهایت عاجز است. نام، اشعار، تعابیر و مفاهیم ابداعی و هدفدارت تا ابد جاودانه خواهد ماند.

علامه‌ای با منش صوفیانه

سپس صونیا الأشقر، ادیب و شاعر لبنانی، به بیان سخنانی درباره شخصیت و ویژگی آثار میشل کعدی پرداخت و گفت: در حوزه فقه نقطه نظرات درخشانی دارد؛ کعدی ادیب است و شاعر. نگرشی دارد دارای جنبه‌های لاهوتی و منحصربه‌فرد. او به اصول اشیاء بازمی‌گردد و آن‌ها را در معانی و مضامین گهربار بازخوانی و عرضه می‌کند.

او افزود: دکتر کعدی علامه‌ای است که با منش صوفیانه، عظمت معنوی خود را به مسائل و پژوهش‌هایی فلسفی و روشنگرانه تبدیل کرد که عصاره آن در حماسه «المسیح»، و همچنین رساله‌اش درباره حضرت علی، و دیگر تالیفاتش درباره امامان بزرگ نمایان شد.

صونیا الأشقر در پایان سخنرانی خود، بیت‌هایی در ستایش شخصیت، اندیشه و آثار میشل کعدی خواند.

قدیسی که اندیشه حضرت علی (ع) را به گوش جهانیان رساند

کشیش طونی غانم، پژوهشگر مسائل گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به غنای آثار ادبی و فکری کعدی گفت: میشل کعدی شخصیتی است که زبان از بیان فضایل و تلاش‌های بی‌وقفه او عاجز است. این پژوهشگر و اندیشمند متواضع و فروتن، با آثار و پژوهش‌های متعدد خود، بر غنای گنجینه علمی و ادبی و دانشگاهی افزوده است. این اندیشمند گرانقدر، مرد گفت‌وگو و پذیرش دیگری است. او به دور از تعصب و تفرقه به دنبال تحقق اهداف مقدس بود. کعدی مسیحی همواره به دنبال وحدت و یکپارچگی و انسجام بین مسلمانان و مسیحیان بوده است.

این پژوهشگر مسائل گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در ادامه خاطرنشان کرد: کعدی برای مسیحیان راهب، زاهد و قدیس است و برای برادران مسلمان‌مان، یک فقیه و ادیب عاشق امام علی (ع)، که اندیشه حضرت را ترویج کرد و به گوش جهانیان رساند، و این افتخار بزرگی است که نصیب این اندیشمند مسیحی و پژوهشگر اسلامی شده است.

در ادامه میشل جحا، شاعر و نویسنده مسیحی ضمن تمجید از شخصیت و آثار میشل کعدی، قصیده‌ای در ستایش او خواند.

سپس جان قسیس، نویسنده و شاعر لبنانی، به تمجید آثار میشل کعدی در ستایش اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: در آثار کعدی، توجه به ارزش‌های انسانی و برابری به خوبی مشهود است و درونمایه غالب آثار وی را در بر می‌گیرد.

«معلم نسل‌ها» لقب شایسته میشل کعدی است

سپس مریم بیضون، ادیب و نویسنده لبنانی، گفت: میشل کعدی دارای شخصیتی تاثیرگذار در بسیاری از زمینه‌هاست، بنابراین لقب «معلم نسل‌ها» لقب شایسته این ادیب و اندیشمند گرانقدر است. چنان‌چه با دقت آثار  کعدی را بررسی کنیم درمی‌یابیم که کعدی مسیحیت را در حماسه مسیح، و اسلام را در تالیفات خود درباره ائمه معصومین(ع) خلاصه کرده است.

خلق و خوی حضرت علی(ع) در برخی جلوه‌های رفتار و گفتار کعدی 

شیخ ابراهیم بریدی، شاعر و مسئول دبیرخانه تجمع علمای مسلمین لبنان هم گفت: از دکتر کعدی آموختم چگونه می‌توان از عواطف و احساسات و دینی و قومیتی دور شد. از ایشان آموختم که دوستی با پیروان دیگر ادیان مرا وارد جهنم نمی‌کند همان‌طور که دشمنی با آنان مرا وارد بهشت نخواهد کرد.

بریدی با بیان این‌که جلوه‌هایی از شخصیت و زندگی حضرت علی(ع) در رفتارهای این اندیشمند مسیحی قابل مشاهده است، گفت: دکتر کعدی آن‌قدر در شخصیت حضرت علی(ع) غور کرد و درباره شخصیت آن حضرت پژوهش کرد که تحت تاثیر شدید صفات و ویژگی‌های شخصیت امیرالمؤمنین قرار گرفت و صاحب خلق عظیم و خوی و منش بزرگی شد.

کعدی چه چیزی به ما می‌آموزد؟

در ادامه نشست لامع الحر، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی به بیان ویژگی‌ آثار میشل کعدی پرداخت و گفت: میشل کعدی جزء آخرین نویسندگان نسلی است که شاهکارهای ادبی ارزشمندی برجای گذاشتند. او ادیبی خلاق و نوآور است که توانست دیدگاه‌های خود را با ظرافت هرچه تمام‌تر در آثار ادبی خود منعکس کند. کعدی مسیحی، با آثار ارزشمند خود به ما می‌آموزد که چگونه ائمه معصوم را الگوی خود قرار دهیم و چگونه در دستاوردها و سیره مبارک‌شان تامل کنیم.

همچنین واصف شراره، نویسنده و ادیب لبنانی،  قلم میشل کعدی را شمشیری توصیف کرد که با زیور نوآوری و خلاقیت مزین شده است و گفت:  آن‌چه میشل کعدی به رشته تحریر درآورد تا ابد ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود؛ آثاری که می‌تواند ما را به آن سوی معرفت و حقیقت منتقل کند. کعدی در دریای علم و معرفت اهل بیت (علیهم السلام) غور کرد و با الهام از این دریای بی‌کران، توانست آثار جاودانی خلق کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر، هم در این نشست با تبریک زادروز میشل کعدی گفت: کعدی جزء آخرین نسلی نویسندگان مسیحی و برجسته‌ای است که تحت تأثیر فرهنگ شیعی و عاشورایی قرار گرفت و توانست آثار ماندگاری در ستایش ائمه معصوم خلق کند.

خضر محمد نبها، استاد دانشگاه لبنان نیز به تاثیرگذاری میشل کعدی در حوزه اندیشه و ادبیات پرداخت و بیان کرد: این شاعر گرانقدر توانست از زندان فرقه‌گرایی و تعصب دینی رهایی یابد. این اندیشمند مسیحی، از این زندان پوچ خارج شد تا پل‌های ارتباطی تبادل اندیشه بین ما و دیگری را بسازد. کعدی  به دنبال گفت‌وگوی مسیحی اسلامی (شیعی) بر اساس این قاعده است که می‌گوید: یا باهم گفت‌وگو کنیم یا با قطع روابط حکم نابودی خودمان را امضا کنیم!

سپس  ریاض حلاق، شاعر و نویسنده لبنانی، میشل کعدی را یکی از مفاخر لبنان و ادبیات عرب خواند و گفت: این ادیب فقیه، ماهرانه دیدگاه‌های خود را وارد آثار ادیبی خود کرده است. میشل کعدی به درخت پرثمری می‌ماند که شمار فراوانی از طالبان علم و معرفت به دورش گرد آمدند.

در پایان مراسم، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان لوح تقدیر رایزنی فرهنگی، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز هدیه نفیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را به  «میشل کعدی»  اهدا کرد.

میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی، نیز در سخنانی اظهار کرد: قبل از هرکس و هرچیز بر خود لازم می‌دانم از جمهوری اسلامی ایران عمیقاً تشکر کنم.

کعدی در بخشی از سخنان خود به حماسه امام علی(ع) (ملحمة الامام علی) سروده عبدالمسیح الانطاکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از ما حماسه عبدالمسیح الانطاکی در ستایش امام علی را که متشکل از پنج‌هزار بیت است فراموش کرده‌ایم، به همین دلیل من اکنون بر خود لازم می‌دانم از این شاعر که ۱۲۰ سال پیش این حماسه را سروده است، به نیکی یاد کنم.

این اندیشمند مسیحی در ادامه انگیزه خود از تألیف درباره سیره و منش اهل بیت (ع) را این‌گونه بیان کرد: من با عشق و علاقه فراوان به تالیف و نگارش درباره سیره ائمه پرداختم به این دلیل که ما مسیحیان با ظلم و ستم مخالفیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …