۲ دهه تلاش با یک انفجار از بین رفت!

دو دهه تلاش «مایا حسینی» برای مرمت شیشه‌های رنگی پنجره‌هایی که در جریان جنگ‌ داخلی لبنان نابود شده بودند، در اثر حادثه انفجار بندر بیروت، در عرض چند ثانیه از بین رفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، «مایا حسینی» ۶۰ ساله که سال‌هاست در مرمت بناهای تاریخی از جمله بسیاری از کلیساهای بیروت فعالیت دارد، در گفت و گو با رویترز بیان کرد: «می‌توانم بگویم بر اثر این انفجار، ۲۰ سال زندگی حرفه‌ای من نابود شد … در حقیقت بخشی از من از بین رفت.»

انفجار مهیب روز چهارم اوت بندر بیروت، دست کم ۱۷۸ کشته و حدود ۶ هزار زخمی برجای گذاشت. در اثر این حادثه بسیاری از ساختمان‌ها دچار خسارات شدید شدند.

در این حادثه دست کم ۱۰ پروژه که «حسینی» بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به اتمام رسانده بود، از بین رفته‌اند.

از جمله این پروژه ها به ساختمان «سرسق»، متعلق به موزه هنرهای معاصر که در سال ۲۰۱۵ بازگشایی شده بود می‌توان اشاره کرد. شیشه‌های رنگی چشمگیر این ساختمان در جریان پروژه‌ای طاقت‌فرسا توسط «حسینی» مرمت شده بود.

«حسینی» این حرفه را در فرانسه آموخته است.

یکی از پروژه‌های مهم او که اکنون دچار آسیب شده است، کلیسای قرن نوزدهمی سنت لوئیس واقع در بیروت است. پنجره‌های این کلیسا که در جریان جنگ نابود شده بودند در طول یک پروژه دو ساله که حدود چهار سال پیش به اتمام رسیده بود، مرمت شدند.

«حسینی» بیان کرد: «حتی اگر ثمره ۲۰ سال کار من از بین رفته باشد و با علم به اینکه احتمالا من نمی‌توانم ۲۰ سال دیگر در این حرفه مشغول باشم … ما باز هم از نو می‌سازیم.»

به گفته وزیر فرهنگ لبنان دست کم ۸ هزار ساختمان در «الجمیزة» و «مار مخایل» دچار آسیب شدند که در این میان ۶۴۰ ساختمان تاریخی هستند و حدود ۶۰ مورد از ساختمان‌های تاریخی در خطر ویرانی قرار دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …