۳۵ درصد محصولات کشاورزی در فرایند صادرات از بین می‌رود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی می‌گوید وقتی حمل و نقل با مشکل مواجه شود، عملا ضایعات جابه جایی محصولات نیز افزایش می یابد و از این رو می‌توان گفت تا رسیدن به بازار نهایی، ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی ایران، عملا از بین می‌رود.

فرشید فرزانگان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: لازم است مشکلات و موانع تجارت کشور به ویژه در حوزه صادرات کالاهای غیرتحریمی از جمله محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد. طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تولید محصولات کشاورزی بیش از پیش رشد داشته و انتظار می رود این روند رو به رشد تولید در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه داشته باشد ولی با وجود مازاد تولید، اهمیت صادرات محصولات کشاورزی به طور کامل درک نشده و روند صادرات محصولات کشاورزی با ایجاد خودتحریمی های متعدد افزایش قابل انتظاری پیدا نکرد.

به گفته وی با وجود آنکه در ماه‌های گذشته صادرات محصولات کشاورزی ایران به امارات افزایش ۱۶ درصدی داشته اما با توجه به اهمیت استفاده حداکثری از ظرفیت کشاورزی و ثروت ملی مانند آب و خاکی که در آن استفاده می‌شود، چگونگی بهره بردن از منابع آن اهمیت فراوانی دارد.

رییس اتاق ایران و امارات با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر افزایش هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی، بیان کرد: با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در ماه‌های گذشته استفاده از کانتینرهای یخچال دار به جای لنج‌های سنتی رونق گرفته اما این در حالی است که در کشور با کمبود این کانتینرها مواجه هستیم.

فرزانگان ادامه داد: وقتی حمل و نقل با مشکل مواجه شود، عملا ضایعات جابه جایی محصولات نیز افزایش می یابد و از این رو می‌توان گفت تا رسیدن به بازار نهایی، ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی ایران، عملا از بین می‌رود. از سوی دیگر نبود بسته بندی استاندارد و برند مشهور ایرانی که بتواند کیفیت محصول را تضمین کند نیز در این بازار مشکل ساز شده است. بخش خصوصی بارها در خواست واردات این کانتینرها به کشور داده که در عمل به افزایش صادرات غیر نفتی کمک جدی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بازارهای صادراتی یک شبه به دست نیامده‌اند که با تصمیمات ناگهانی بتوان آنها را مدیریت کرد، مدعی شد که شرایط دشوار بخش خصوصی در صادرات دیده نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: ما از سویی با ضایعات محصول طرفیم، از سویی با تحریم‌هایی که اجازه جابه جایی ارز را نمی‌دهد و از سوی دیگر با بازارهایی که در آنها صادرات به شکل ریالی اتفاق می‌افتد. دولت با نادیده گرفتن تمام این شرایط، صرفا به صادرکننده فشار می‌آورد که باید ارز خود را در سه ماه بازگرداند که از نظر ما برای بسیاری از شرکت‌ها و صادرکنندگان عمل به آن ممکن نیست و ما در خواست افزایش این مهلت به شش ماه را داریم.

به گزارش ایسنا، با وجود شیوع ویروس کرونا، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که صادرات محصولات کشاورزی ایران در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. کشورهای حاشیه خلیج فارس اصلی‌ترین مشتریان محصولات کشاورزی ایران به شمار می‌روند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …